pondelok 17. októbra 2011

BAe HARRIER GR.7A / GR.9A, Airfix 1/72


V poradí už tretí Harrier z novej generácie Airfix kitov v stále viac rozvíjajúcej sa mierke 1/72. Po námorných verziách FRS.1 a FA.2 prišiel na radu "pozemný" Harrier GR.7/9. Moc som nešpekuloval a túto novinku objednal. Po pozitívnom dojme z námorných bračekov v nových červených Airfix krabičkách, som ani nič zlé nečakal. Kit obsahuje 126 dielov v štyroch rámčekoch, aršík nálepiek a manuál s farebnými vzormi kamufláži.

Manuál je stará klasika v Airfix štýle, teda dostatočne zrozumiteľný aj pre začiatočníkov. Informácie o farbách  detailov sa odvolávajú na vzorkovník Humbrol. To je výhoda, keďže tento vzorkovník je dostatočne známy medzi modelármi a ľahko sa z neho odvádzajú potrebné odtiene farieb iných výrobcov. Samozrejme, hlavným motívom je spoločná strecha značiek Airfix a Humbrol...

Prekvapením v tomto kite je aršík nálepiek, ktorý je vytlačený u Cartografu. Je to naozaj potešujúci trend, keď Cartograf nálepky sa začínajú objavovať aj u kitov nižśej cenovej kategórie a nie len u drahších limitiek, napr. od Hasegawy.

Samozrejmou súčasťou tak kvalitného aršíka sú aj kompletné série popisiek pre jednotlivé kamuflážne schémy.

Kit ponúka tri celkom zaujímavé markingy a kamufláže. Dve z nich sú šedivky z Afganistánu, tretí je rozlučkový marking s klasickou RAF kamuflážou z éry 70's-80's. Prvá šedivka je skutočne zaujímavá, vyzerá na kombináciu trupu a krídla z iného stroja...

Pohľad na rámček A s polovičkami trupov. Oddelené predné častí dávajú nádej, že by sme sa mohli dočkať napr. amerických pokročilých verzií AV-8B. Oproti predchádzajúcim kitom z novej série foriem, Airfix znova viac popracoval na kvalite detailoch a na redukcii výraznej paneláže. 

Potešujúce sú delené klapky na krídlach. Pri tomto kite sa však nezabudlo aj na bočné plochy trupu, ktoré sa stanú viditeľnými po spustení klapiek smerom nadol.


Dvojica rakiet AIM-9L a tankovací nadstavec, ktorý je možné prielpiť vo vysunutej alebo kľudovej polohe

Pohľad na časť krídlových závesníkov a riešenie sacáku

Výškové kormidlá, dvojica laserom navadzaných bômb GBU-12. Žiaľ kit neobsahuje dvojicu púzdier kanónov ADEN 30mm, ale len stabilizačné plechy, ktoré sa montovali namiesto púzdier na zabezpečenie dostatočného vztlaku pod trupom pre prípad kolmého štartu.

Detailny pohľad na zadnú časť trupu s množstvom pekných detailov.

Pohľady na závesníky, bočné steny kokpitov a ostatné detaily:

Pohľady na rámček B:

Šachta hlavnej zadnej podvozkovej nohy je riešená ako extra diel, je dostatočne hlboká a vybavená detailami:

Vnútorná strana krídla pripravená na vysunuté klapky:

Predná podvozková noha:

Celkový pohľad na rámček C:

Pohľady na detaily krídla a LERX:

Po príjemnom prekvapení s kvalitou prevedenia otočných výtokových trysiek v kitoch Sea Harrier, je len samozrejmosťou rovnaké kvalitné prevedenie u tohoto Harriera:

Pohľad na hlavnú zadnú podvozkovú nohu, DJRP a Sniper ATP PODs:

Delené klapky:

Vaňa kokpitu s prístrojovou doskou, ktorá je zhotovená s detailami, teda nie je riešená iba ako nálepka. Výsledok bude určite presvedčivejší:


Rámček čírych dielov. V stavebnici tejto kvality je len samozrejmosťou, že pohyblivá časť krytu kokpitu je oddelená od čelného štítku. Žiaľ, pre britské stroje typický detonačný rozlamovač na kryte kokpitu nie je vôbec znázornený, treba ho nejak dorobiť:

Mnohým sa môže stále zdať paneláž príliš výrazná, ale napr. oproti Hawkom 100, ktoré som staval, to ide u airfixov správnym smerom...Doteráz bola jednotkou pre Harriery 2.generácie v 1/72 stavebnica od Hasegawy. No tento nový Airfix môže zmeniť poradie. Pri porovnaní paneláže oboch kitov (Airfix a Hasegawa) môžu vzniknúť rozporuplné výsledky. Pre niekoho môže byť sotva viditeĺná paneláž u Hasegawy nedostatkom a zároveň  výhodou výraznejšia paneláž Airfix novinky. No samozrejme, subjektívny pohľad môže byť úplne opačný :) V čom určite Airfix poráža Hasegawu na celej čiare, je množstvo povrchových detailov, delené klapky, vyhotovenie otočných trysiek motorov, množstvo ponúkanej výzbroje priamo v kite, na detaily bohatší kokpit, detailnejšie podvozky, krásne podvozkové šachty, ... Provnanie cien nemá ani zmysel spomenúť. Osobne sa mi začina viac páčiť táto Airfix novinka. Hasegawa síce vydáva občas ako limitku aj britské verzie Harrierov 2.generácie, základom je však kit AV-8B a nerieší mnoho rozdielov v detailoch pre britské verzie. Prajem si, aby Airfix vydal aj US verzie AV-8B, výber markingov by bol bohatý, a to nielen Mariňackých ale aj pre stroje talianské a španielské. No a ešte keby Airifixom bola vydaná aj verzia GR.3 s "delfínim" nosom, to by bola krása...Kto nie je priaznivec Airfix kitov a stále ich považuje za hračky pre deti, nemusí sa obávať kúpiť tento kit. Stále ho môžeme považovať za upgrade a zbraňový set s kvalitnými Cartograf nálepkami pre Hasegawa kit. A cena cca 8EUR je viac než priaznivá, či to považujeme za plnohodnotný kit alebo len ako doplnkový set. Za mňa jednoznačne: BRAVO AIRFIX!

3 komentáre:

  1. Vďaka! Môj dojem z tohoto kitu je skutočne vynikajúci.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Moc dobrá recenze, včetně detailních fotek. Po přečtení jsem si hned jeden objednal. Bude to můj první AIRFIX:-)
    Díky, Petr "Jouza", Příbor

    OdpovedaťOdstrániť