štvrtok 3. marca 2011

F-104G & F-104ASA Starfighter (2x Hasegawa 1/72)-príprava na stavbu (1.časť)


Je čas pripraviť sa na nový projekt. Meteor Mk.III od Cyber-Hobby je skutočná pochúťka a jeho stavba ide rýchlejšie ako som plánoval. Vždy sa snažím v priebehu aktuálnej stavby aj paralelne pripravovať na tú následujúcu. Odhadujem, že sa do starfíkov pustím niekedy v apríli...a dúfam, že tentokrát vážne, keďže tento projekt odsúvam už 4 roky (no ale človek mieni...a tá nová MiG-23MF hmmmm...). Tak dlhý odklad starfíkov je pozitívny v tom, že sa mi časom nahromadila slušná kôpka "aftermarket" položiek a starfíky sa stanú zrejme jedným z mojich najdrahších stavieb. Ale aspoň ostane niečo aj na tretí, štvrtý kus niekedy v budúcnosti :)

Pôvodný zámer bol postaviť nový F-104S ako náhradu starej stavby Hasegawa kitu v mojej vitrínke. Ale dostal som sa ku krásnym dekálom od Lemdecal na kanadskú CF-104G a projekt bol rozšírený o ďalší kus. No keď ďalšie dva roky som stavbu odkladal, tak som medzitým zmenil názor a namiesto kanadskej verzie by som radšej nemeckú...:) Nemecké kabáty sa mi zdajú ako najtypickejšie pre starfíky, tak  aj preto. No hlavne som sa dostal ku krásnym farebným publikáciam o nemeckých F-104G a rozhodnutie bolo dokonané. Takže tu a teraz platí:

1x F-104ASA talianského letectva v podobe z konca ich služby
1x F-104G nemeckej Luftwaffe * 

* ďalšie odkladanie projektu môže spôsobiť ďalšie zmeny... :)

No a čo som za tie dlhé roky nahromadil k dvom kitom od Hasegawy?

Z fotoleptaných sád mám k dispozícii 2x farebný Eduard set 73205 (v súčasnosti, žiaľ, už je vyhodený z katalógu, asi pre veľký nezáujem, alebo pre lásku k 1/72, alebo ktovie...) a 2x set s FODs 72408. Dosť užitočné sady, hlavne do kokpitov a podvozkov. Aj keď trysky radšej použijem resinové... Čo sa týka leptaných FODov, tie ušetria čas a oživia konečný vzhľad modelov.

Sedačky mám pripravené resinové od Airesu. Pôvodne získané resiny od Pavly som dal bokom, keď už tie starfíky tak dlho odkladám, nech majú v sebe to naj. Zmena zámeru G verzie z kanadskej na nemeckú spôsobila dokúpenie ešte jednej sedačky Martin Baker GQ 7A, keďže kanadské starfíky mali pôvodné Lockheedy C2. Nemci dali prednosť dokonalejším britským Martin Bakerom, podobne ako Taliani. No som presvedčený, že pôvodne kúpenú a momentálne zbytočnú C2 raz využijem...


K tomu všetkému ešte 2 Eduard masky CX081.

Čo sa týka rezinov, tak asi ku kompletnému zoznamu mi chýbajú len CMK sety (interior, exterior, engine), ktoré sú dosť nabuchané.  Efektívne využitie engine a exterior setov by však znamenalo kompletné "pootváranie" modelu a tým narušenie krásnych línií starfíkov. Nie je to ani môj štýl vyrábať rozkuchané modely, takže investovanie do týchto setov som zavrhol. CMK interiér set sa mi zdal zbytočný pre moje potreby, lebo vaňa kokpitu je veľmi pekná už priamo v kite a v kombinácií s dielmi z farebnej Eduard sady vyrobím dostatočne detailne kokpity.

F-104 sú medzi modelármi veľmi populárne stroje. Takže nie je problém s dostupnosťou dostatočného množstva kvalitných podkladov. Či už na internete, alebo vo forme kvalitných publikácií. Medzi informačne najvýdatnejšie patria zošity od nemeckého vydavateľstva AirDOC. Netreba však v nich hľadať výkresy alebo množtvo fotiek detailov, ale skôr kvalitné farebné fotografie strojov z reálnej prevádzky a skutočne kvalitný text popisujúci históriu služby F-104G v u Luftwaffe. 

Najkvalitnejšie výkresy som objavil v časopise REVI č.58. Veľké množstvo farebných fotiek detailov som ponachádzal v ostatných časopisoch v mojom archíve, napr. L+K, Zlínek, atď

Chýbajúce podklady bez problémov priebežne doplňujem z internetu, takže táto časť prípravy je zvládnutá.

Málokedy sa uspokojím s markingami a kamuflážami ponúkanými v kite. Takže pre väčšinu plánovaných stavieb zháňam sady nálepiek. K Starfighteru som ako prvé objednal cca. 4 roky dozadu sady nálepiek od talianskeho výrobcu Tauromodel. Prvý aršík 72572 "Italian F-104 old  and new scheme" je plný markingov pre talianské verzie F-104S, F-104ASA, F-104ASA-M v klasických kamuflažiach (tmavo zelená/modrošedá) alebo v posledných svetlošedých low-vis prevedeniach. Druhý aršík 72568 obsahuje kompletnú sadu popisiek pre low-vis mašiny z konca ich kariéry. 

Časom som objavil novinku od ďalšieho talianského producenta Sky Decals, znova špeciálny aršík len pre talianské F-104. Neodolal so a kúpil aj tento. Hlavný argument bol, že aršik je vytlačený u Cartografu. No a s kvalitou Cartograf nálepiek som bol doteraz vždy veľmi spokojný a vynikajúco sa mi s nimi pracuje. 

Aršík nálepiek od Leading Edge spôsobil, že projekt som rozšíril o druhý model. Konkrétne tento aršík ponúka kanadskú CF-104, slúžiacu v Nemecku niekedy na začiatku 80's, teda tesne pred ich náhradou za sršne CF-18. V balení sú aj resinové diely-blistre pod prednú (ECM) a zadnú časť trupu (RAW), ktoré kanadské Starfightery mali zabudované.

Ale nakoniec dlhoročné odsúvanie stavby spôsobilo aj jej prehodnocovanie. Momentálne som pre zmenu priklonený k zámeru, že nebude kanaďák CF-104, ale nemecký F-104G...je v tom aj nostalgia, že ako nás komunistické masmédia kŕmili v 80's, že F-104 sú lietajúce truhly a špeciálne tie nemecké...toto si pamätám z mladých čias, no aspoň z tej éry 80's. Ale celkom zaujímavé by bolo porovnanie počtu havárií napr. MiG-21 v tom istom období, teda od polovice 60's do polovice 80's. Zatiaľ čo každá havária nemeckej F-104 bola u nás poctivo propagovaná, o haváriach našich MiG-21 ani slovo...

Aj keď v samotnom Hasegawa kite sú atraktívne markingy na nemecké starfíky, dokonca kompletná sada popisiek pre klasickú a lizard kamufláže, žiaľ tieto nálepky sú prakticky nepoužiteľné! Dôvodom je ich nepríjateĺná hrúbka, špeciálne pre popisky, s ktorými boli nemecké stroje posiate ako po osýpkach . Mám s tým zlú skúsenosť, lebo na mojej prvej F-104S som použil origoš dekále, a nevyzerá to pekne. Keby som ich znova použil, na záver by som úplne znehodnotil moju prácu. Preto som sa rozhodol objednať na Hannants krásny aršík od belgickej Astra Decals. A je to skutočný skvost...no a čas potrebný na nanesenie všetkých popisiek bude zrejme väčší, ako som spotreboval pri popiskách na MiG-29, a to bolo teda dosť... :)

No už by sa zdalo, že je všetko pripravené na štart projektu, že už sa ani viac nedá predražiť táto stavba, ale znova nebolo niečo správne...a už pripravujem 2.časť tohoto článku :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára