streda 18. januára 2012

Hellcat Mk.I / Mk.II, Eduard Profipack 1:72



Prvý tohtoročný príspevok do môjho kitníka. Ešte ani polovica januára neprešla, a doma je už nová krabička :) Pritom aký originálny výber...ďalší Hellcat od Eduard! Tentokrát v prevedení Dual Combo. Za posledný polrok sa mi nahromadilo dohromady 6ks Hellcatov v troch krabičkových prevedeniach.

Aké prekvapenie! Áno, čo donedávna bolo u Eduard kitov samozrejmosťou, je v poslednom čase milým prekvapením. Táto novinka je zabalená do klasickej, zhora otvárateľnej krabičky:

Obsah krabice je v podstate zhodný s tým, čo bolo zabalené v boxoch predhádzajúch Hellcatov.  Farebný manuál, nálepky, bežové rámčeky dielov, číre diely, masky a farebné lepty, teraz pre kompletné dva modely, pričom jeden rámček s krídlami je určený pre verziu Mk.I (F6F-3) a druhý rámček s krídlami pre verziu Mk.II (F6F-5). To aj určuje, že čo sa vlastne dá z tohoto Dual Comba postaviť. Detailnejšie pohľady na výlisky oboch verzií Hellcatov som pridal do blogových príspevkov o kitoch F6F-3 a F6F-5.

Aršík nálepiek z vlastnej Eduard produkcie umožňuje výber medzi troma markingami verzie Mk.I a troma markingami verzie Mk.II. Výber je z môjho pohľadu skutočne zaujímavý:

Dosť som sa obával, že čo nájdem v objednanom dual combe, hlavne po ukážke dosť nekvalitných nálepiek z 1/144 kitu MiG-21MF na modelfóre. Hlavným problémom bol mizerný sútisk farebných polí. Na toto sú práve mimoriadne citlivé britské znaky a marking s tenkým lemovaním, ako napr. červené E na inváznom Hellcate. Našťastie sa v prípade Hellcatov žiadna hrôza nekoná a sútisk je veľmi dobré zvládnutý. Možno mám len šťastie, možno je to dobré zvládnuté pre celú produkciu:

No predsa sa našla chybička krásy. Číslo 430 na mojom aršíku má rozmazanú farbu, našťastie nič vážne v tomto prípade. Keď som to spolu s kolegom Jančim kontroloval v jeho boxe, tam to rozmazanie nebolo, teda aj v prípade týchto Hellcatov môže byť kvalita nálepiek otázna a zrejme sa oplatí pred kúpou si ich v krabičke skontrolovať. V prípade nákupu cez eshop to bude lotéria. Takže Eduardi namiesto sebavedomých vyhlásení v newsleteri, by mohli ešte troška popracovať na kvalite a až potom sa zrovnávať napr. s produkciou Cartograf.

Len pre zaujímavosť. Kresbička Patoruza, nakreslená na stroji JZ796 (C7oX) v podaní Eduard (ľavá strana) a v podaní Freightdog Models (pravá strana). Rozdiely sú zjavné, ale nedokážem povedať, že ktorá je správna. Je možné, že obe sú vymyslené :)

Tento kit je jediný 1/72 Hellcat v britskom markingu, ktorý aj naozaj rešpektuje niektoré špecifiká, napr. odlišné pútacie pásy a prístrojovú dosku. Výrobca preukázal mimoriadný zmysel pre detail a navrhol pre tento dual combo extra sadu leptaných dielov. 

Kvalita farebných leptov je vynikajúca:

Zviazaný farebný manuál s prehľadným stavebným postupom a kamuflažnými schémami by mohol byť etalónom kvality pre ostatných výrobcov. Troška je na škodu, že v prípade jednotlivých variant sfarbení,  manuál obsahuje len minimálne informácie o danom stroji. V prípade manuálu pre 1/48 Hellcaty FAA, každá schéma obsahuje aspoň niekoľkoriadkovú informáciu o danom lietadle. Akoby priaznivcov 1/72 menej zaujímala história...Poznámka na prvej strane manuálu  obsahuje  link na internetovú stránku (www.eduard.com/info/photos/7078), kde by mal byť komplet kamuflážny profil pre jeden zo 6 Hellcatov, ale tá stranka neobsahuje nič, čo by sa týkalo tohoto kitu.

Tento posledný prebal Hellcatov ma osobne veľmi potešil, už aj preto, že okrem strojov v amerických farbách, si vždy s radosťou dokončím aj nejakú variantu v inom, menej okukanom spojeneckom sfarbeni. Pri celkovej cene tohoto kitu cca. 18,5EUR, sa dostávame k bezkonkurenčnej cene cca 9,25EUR za jeden malý Hellcat, aj vzhľadom na vložené farebné lepty a masky. 

No už som skoro na záver napísal, že takto nejak si predstavujem súčasný nadštandardne kvalitný kit za vynikajúcu cenu, kde výrobca nič nezanedbal a naozaj hraje ligu na úrovni Tamiye...Ale nakoniec som si uvedomil dosť blbý a pre mňa osobne aj závažný nedostatok. Aršík tohoto kitu vôbec neobsahuje popisky! 1/48 Hellcaty od Eduardu obsahujú kompletnú sadu popisiek, ale ich 1/72 sestričky už nie. No buď to Edaurd stále nedokáže vytlačiť, také drobné popisky, alebo proste ľudia od Eduardu stále považujú priaznivcov mierky 1/72 za menej náročných modelárov, ktorí sa len pripravujú na skutočne pravé modelárčenie v 1/48, na dobu, keď prejdu k tomu pravému meritku. Obávam sa, že práve toto druhé vysvetlenie je príčinou chýbajúcich popisiek...no je mi to úprimne ľúto.  

Takže u mňa tento kit napriek mimoriadnej kvalite a obsahu je žiaľ, len na dvojku. Je zaujímavé, že napr. Airfix nemá problém dodať do svojich 3EUR kitov kompletné popisky...No čo už, musím zháňat popisky, alebo sa na to vykašľať a ticho závidieť skutočným modelárskym bardom s ich 1/48 kitmi :(

Dodatok na záver: 
Zo služobnej cesty som si doniesol zaujímavý aršík od francúzskeho výrobcu Berna Decals, ktorý obsahuje markingy pre Hellcaty francúzskeho letectva, z doby bojov v Indočíne. Keďže by som rád využil aj alternatívne diely v kite-kanóny, tak tento aršík mi dáva možnosť postaviť stroj napr. slávnej jednotky Normandie.Niemen, ktorá kanónové Hellcaty používala začiatkom 50's v bojoch vo Vietname.

2 komentáre:

  1. Podarilo sa mi najst foto stroja JZ796 (C7oX) s vyobrazenim Patoruza. Vyzera to tak ze Freightdog Models sa drzia viac predlohy...

    http://imageupload.org/?d=9EC225711

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka Martin za link! Tiež mám teraz názor, že Freightdog má kresbičku presnejšiu.

      Odstrániť