streda 29. februára 2012

Ošlapanie krídel na Spitoch

Patrím k modelárom, ktorí majú problém dokončíť model. Na jednej strane počúvam z okolia, však už je ten model hotový, možno ešte 1 víkend a koniec, zbytočne to naťahujes, čo na tom ešte robiš... Na druhej strane osobne cítim, že koniec stavby je ešte ďaleko a ešte sa dá všetko úsilie kompletne niečim pokaziť. Napríklad drobné detaily zrazu akosi nepasujú na svojich miestách, podvozky nejdú prilepiť, aj keď nasucho pred farbením a kompletovaním pasovali, odrazu sa vyskytne nejaký humus z vnútornej strany čelného štítku, atď. A potom patina...s tou sa dá úplne všetko pokaziť tesne pred cieľovou čiarou. Odkedy lepím lietadielka, tak sa snažím o nejakú patinu. Zozačiatku to bolo znázornenie oškrabania striebrenkou, ktorú som nanášal na povrch špáradlom, začmudenie od výfukov a zbraní som znázorňoval tupovaním nastrúhanej tuhy...To bol pravek. V dnešnej dobe máme inteligentnejšie techniky, u mňa však rešpekt a trocha obavy z tejto záverečnej činnosti stále ostávajú.

Nastrúhanú tuhu a tupovadlo som už dávno vymenil za preriedenú Tamiyu X-19 a oškrabanie plechov samozrejme nerobím so syntetickou striebrenkou ale Vallejo vodovkou, ktorá určite nikdy nie je strieborná. Na znázornenie zatečeného oleja, paliva atď s radosťou použivam prípravky Tensocrom...Zatiaľ čo spomenuté stečence kvapalín a čmudy z výfukov a zbraní sa po troške tréningu dajú slušne znázorniť hore spomenutou chémiou a klasickým nástrekom, resp. v prípade tensocromov štetcom, s ošlapaním povrchu krídel som doteraz nikdy nebol spokojný. Na jednej strane môžeme vidieť na autentických fotkách  reálnych strojov dosť výrazne poškodenie povrchu ošlapaním, na druhej strane na modeloch vidieť veľmi často decentný čiping svetlošedou farbou, ktorý je ale podľa mňa dosť nepresvedčivý. Ak sa čipingom snažíme napodobniť výraznejšie poškodenie povrchu, začína to byť už zlé. Naposledy som sa o tom osobne presvedčil pri stavbe Spitfire Mk.Ia od Tamiya. Preto som sa pokúsil pri stavbe Spitov IX od Swordu trocha obohatiť tento klasický postup. Nemal som to veľmi premyslené, skôr som improvizoval a niekedy za účelom obyčajnej záchrany situácie :) Preto tu skúsim môj postup opísať, pokiaľ si to sám ešte  pamätám:

-----------------------------------------------------------------------------------------------
1. Kamufláž Spitov je nastriekaná následujúcimi farbami:






  • Dark Green - Gunze H.330 (1.vrstva), Tamiya XF-81 (2.vrstva)        
  • Ocean Grey - Gunze H.331 (1.vrstva), Tamiya XF-82 (2.vrstva)   
  • Medium Sea Grey - XF-83 (1.vrstva), mix 2XF-2:1XF-19 (2.vrstva)     
  • Sky - XF-21 (1.vrstva), Gunze H.74 (2.vrstva)
  •  
    Všetko sú to akrýlové farby, riedené Tamiya riedidlom X-20A v pomere1:4 v prospech riedidla

    -------------------------------------------------------------------------------------------
    2. Povrch je následne streknutý  lesklým akrýlovým lakom Tamiya X-22, ktorý riedim Tamiya riedidlom X-20A v pomere 1:4 v prospech riedidla. Toto je zatiaľ úplne štandardný postup. Lak striekam po nástreku kamufláže a potom ešte raz po aplikácií nálepiek. 

    -------------------------------------------------------------------------------------------
    3. Príprava vyblednutých odtieňov, tzv. "derivátov" základných kamuflážnych farieb.  

     Pre Dark Green (DG) som si pripravil 2 deriváty :

    1. Vyblednutá DG s nádychom do šedej - mix 1:1 z farieb Gunze H.330 a Tamiya XF-25, riedenie s Tamiya X-20A v pomere až 1:10 v prospech riedidla 

    2Vyblednutá DG s nádychom do žltej - mix 1:1 z farieb Gunze H.330 a Tamiya XF-4, riedenie s Tamiya X-20A v pomere až 1:10 v prospech riedidla

    Pre Ocean Grey OG som si pripravil 1 derivát:

    1. Vyblednutá OG - mix 1:1 z farieb Tamiya XF-82 a Tamiya XF-19, riedenie s Tamiya X-20A v pomere až 1:10 v prospech riedidla 

    Keďže v budúcnosti plánujem postaviť viac spitov a iných RAF mašín, namiešal a nariedil som si tieto deriváty do braleniek. 


    Pozn. je možné, že bude treba ešte viac zosvetliť tieto deriváty, aby aj po záverečnom laku sa nestratil kontrast ošlapania, aký je hneď po jeho dokončení. To však posúdim až po dokončení stavby spitov.


    ------------------------------------------------------------------------------------------------
    4. Nástrek derivátov. Nastáva samotný pokus o ošlapanie. 

    Snáď je dobre poznamenať, že časový rozdiel medzi krokmi 2 a 4 bol v mojom prípade asi 2 týždne. Neviem, či to je dôležité, napr. z dôvodu poriadného zaschnutia laku, ale radšej som to tu spomenul...

    Teda na zaschnutý a nalakovaný povrch som nastriekal "deriváty" základných kamuflážnych farieb. Striekal som na miesta budúceho ošlapania, v pripade zelenej, pre ktorú mám pripravené 2 mixy, náhodným spôsobom. Napr. prechod medzi trupom a krídlom v podobe pásikov smerom nadol...ale to už záleži na kreativite.

    Takto pripravený povrch som nechál vyschnúť cca. 5 hodín. Pozn.Toto mám zatiaľ neprebádané, že aký čas zaschnutia je najvhodnejší...a možno to nie je až tak dôležité.


    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    5. Klasický čiping. Namiešal som si svetlošedú Vallejo Colour 990 s destilovanou vodou, aby bola nanášatelná štetcom. Následne som ju začal nanášať štetcom vo forme tenkých čiar na miesta ošlapania, pričom som štetec ťahal po nitových radach a paneláži. Občas som to robil ako čiping a občas to bol klasický ťah štetcom... Takto nanesenú svetlošedu som nechál zaschnúť cca 15 min.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    6. Škrabanie povrchu. Toto je asi najdôležitejśí krok. Zobral som klasické špáradlo (myslím tým kruhové špáradlo, ktoré ma zahrotené konce) a začal som naštetcované svetlošedé Vallejo po krajoch opatrne oškrabavať, pokiaľ mi neostali plošky resp. pruhy svetlej šedej v požadovanej veľkosti. Teda klasické čistenie...tu je tiež dôležitá vlastná predstava a kreativita.

    Po oškrabávaní svetlošedej som začal oškrabávať predtým nastriekané deriváty kamuflážnych farieb na úroveň základnej kamuflážnej farby. Akým spôsobom a v akom rozsahu sa bude robiť toto oškrabávanie, to už je znova na kreativite autora. Ja som začal asi tak, že prechod trup-krídlo som oškrabával prevážne vo vertikálnom smere a plochy na krídlach v smere, ako sa po nich chodilo. Následne som to doškrabával už podľa vlastného vkusu. 

    Pri tomto treba byť veľmi optatrný a citlivý, moc netlačiť, aby sme sa nedoškrábali až na surf. Keď sa tak náhodou stane, žiadna tragédia... 

    Po dokončení škrabania špáradlom som povrch začistil fúkaním cez prázdnu pištolku.


    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    7. Oprava škrabancov
     Tomu sa asi nedá vyhnúť. Proste sme škrabli až do surfu, resp. farba sa odlupila...Do škrabanca som opatrne a čo najpresnejšie štetcom naniesol Vallejo farbu v šedozelenom resp. svetlo šedomodrom odtieni (ale to je zas na kreativite autora, že aký odtieň). Okolie takto farbou zaliatého škrabanca som sa snažil v destilovanej vode navlhčeným 00 štetcom očistiť od prebytočnej farby, aby povrch bol čo najhladší. Takto ošetrené okolie škrabanca som máličko strekol Tamiyou X-19, čím vznikali celkom zaujímavé efekty...


    -------------------------------------------------------------------------------------------------
     8. Zašpinenie povrchu. Pred záverom som ešte miestami strekol trocha zriedenej olivovej farby Gunze H.52. Je to z dôvodu ďalšieho "rozbitia" a "zašpinenia" ošlapáneho povrchu, aby výsledok bol ešte presvedčivejśí. Napr. zašpinenie povrchu od nejakých nečistót roznesených topánkami a pod. Ale toto je znova na kreativite autora...

    Takto som to robil, radšej som to tu rozpísal, aby som to vedel aj nabudúce zopakovať, resp. nejako rozširiť. Osobne sa mi výsledok celkom páči. 


    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    9. Fixácia povrchu lakom. Klasika, použil som Tamiya X-22.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------
    10. Na záver ma napadajú tri veci:

    1. Nikdy sa pre takýto postup nedá napísať presný algoritmus, definovať presný vzorec. Úspech závisí od kreativity a schopností autora improvizovať.

    2. Neviem presne posúdiť, nakoľko je horeuvedený postup závislý od typu použitých farieb. Osobne som použil výhradne akrýlové Tamiye a Gunze H. Osobne pochybujem, že tento postup sa bude dať realizovať za pomoci syntetických farieb. A čo sa týka Gunze C, ťažko povedať...možno to niekto skúsi, ale ja to nebudem,  som spokojný s tým, čo používam :)

    3. Nič nové som nevymyslel. Skôr je to kombinácia známych techník v jednom čase na jednom mieste. Pričom svoju významnú úlohu tu hrajú veľmi dobré vlastností použitých akrýlových a vodových farieb.





    Žiaľ, počas patinovania som nerobil fotodokumentáciu, keďže to bola dosť improvizácia s nejasným výsledkom. Tak snáď nabudúce...alebo to niekdo skúsi a zdokumentuje lepšie.



    2 komentáre:

    1. vdaka za podrobny popis postupu Pali. toto je asi najparadnejsie osliapanie ake som doteraz videl.

      OdpovedaťOdstrániť
    2. To teda ked som pokukal to osliapanie a "zvetranie" farby uplne sa mi vybavil stary HE-111 co sme ako deti nasli nad Sutovom..ten bol uplne takto casom ohlodany ...fakt najlepsie osliapanie co som videl na lietku na velkych foto to vyzera min na 1/32 masinu

      OdpovedaťOdstrániť