nedeľa 29. septembra 2013

MiG-21MF & MiG-21MFN Fishbed-, RV Aircraft 1/72 - trupy, 2.časť

Pokračujem v príprave komponentov do trupov. Jednú prístrojovú dosku som prerobil na MFN verziu. Teda len ten najpodstatnejši rozdiel vpravo hore, zvyšné rozdiely budú po vsadení ťažko rozoznateľné v 1/72. Obe prístrojovky dostali tienidlá, vyrobené zo zvyškov leptu.

Prilepenie prednej podvozkovej šachty. Keďže kit nemá vodiace plôšky alebo drážky pre pilepenie podvozkových šachiet a zároveň pri ich vlepovaní je dôležité dodržat ich správnu polohu prakticky na ničom, použil som na ich okamžitú fixáciu v správnej polohe  rybárske olovká. Najprv som na spodné hrany jednej polovice podvozkovej šacty naniesol sekundové lepidlo. Následne som šachtu prilepil na svoje miesto v polovici trupu. Na udržanie správnej polohy šachty počas schnutia lepidla som do medzery medzi šachtou a vnútornou stenou polovičky trupu vložil dve olovká a tie opatrne na mieste zalial sekunďákom. Pritom som využil vlastnosť, že olovká veľmi rýchlo a veľmi dobré reagujú so sekunďákom a za pár sekúnd sú pevne prilepené. Pri nastavovaní správnej polohy šachty som pozorne sledoval aj jej správny uhol pri pohľade spredu, aby po zatvorení trupu poriadne sadla aj do jeho druhej polovice. Tento jednoduchý a účinný spôsob správnej fixácie dielov pomocou olovených guličiek a sekunďáku použivam dosť často. Ale pri ich zalievaní sekunďákom treba byť opatrný, aby sekunďák nezatiekol tam kde nemá, napr. do kokpitu alebo na vonakjšiu stranu trupu. Je jasné, že prilepenie sa dá fixovať čímkoľvek, napr. plastovými profilmi. Ale v ich prípade musíme mať správnu hrúbku a vyplnenie medzery medzi dielom a stenami, navyše rozpušťadlové lepidlo na plast zasýcha dlhšie a v tejto etape schnutia nijak alebo veľmi slabo fixuje diel v správnej polohe. Olovká tam už ostanú a budú súčasťou vyváženia.

Príprava trupu a rezinu na vloženie kokpitu.S vkladaním rezinových kokpitov do trupov je vždy nejaký väčší, či menší problém, Či sa už jedná o kokpity od Aires, Pavla Models, RV,..., či už sú to aftermarket doplnky, alebo súčastí kitu. Buď treba frézovať, alebo rezať, alebo vypĺňať medzery. Aj v tomto prípade treba urobiť niekoľko úprav, aby sme kokpit dokázali vložiť do trupu. Ja som postupoval takto:

1. Vyrezal som prednú plošku kokpitu na ľavej polovici trupu...
2. ...To isté na pravej polovici trupu.
3. Odrezal som vyšráfovanú časť z rezinovej palubky
4. Výsledok upravenej rezinovej prístrojovky na jej vonakjšom obvode. 

Poznámka: V mojom prípade som robil úpravu rezinovej prístrojovky až po jej vymaľovaní a nastriekaní. Je to samozrejme nezmysel takto to robiť, ale ja som v tomto prípade využil hotový kokpit, ktorý poslúžil na test nových leptov RV do kokpitu MiG-21MF.

Vloženie a prilepenie kokpitu do trupu. Tu som použil podobný postup ako pri vlepení podvozkovej šachty.

1. Naniesol som sekunďák na hranu pravej polovice zadnej steny kokpitu a kokpit vložil do trupu. Následne som vložil olovko pod kokpit (viď obrázok). Prstami som vycentroval kokpit a túto polohu zafixoval zaliatím olovka sekunďákom, ktoré za pár sekúnd pevne držalo polohu.
2. Následne som naniesol sekunďák do rohov medzi plastový trup a rezinový kokpit (viď červené šípky). Po zaschnutí je spojenie dostatočne pevné. Estetickou stránkou takto zaliatého spoja sa netrebá moc zaoberať, hlavne že drží :)
3. Pri správnom uložení kokpitu do trupu je najdôležitejšie udržať polohu vyznačenú šípkami. To znamená, aby kokpit bol uložený presne na vyznačenej hrane. Preto pri jeho fixácii v kroku 2 treba sledovať jeho správnu polohu aj pri pohľade spredu, aby aj druhá strana kokpitu presne sadla na vyznačenú hranu s trupom. Je to dôleźitejšie ako umiestnenie zadnej steny a hornej strany prístrojovky voči trupu.
4. Po zlepení trupu nám vzniknú medzery medzi kokpitom a trupom na jeho prednej vrchnej strane a na zadnej stene. Nepovažujem to však za fatálny problém. Pre pokoj svedomia sa predné medzery dajú vyplniť olovenými drôtikmi-naznačenie kabeláže. Po prilepení čelného štítku to aj tak nebude viditeľné...Medzeru medzi zadnou stenou a trupom, vrchný oblúk, rovnako vyplním oloveným drôtikom, ktorý vlastne vytvorí náznak vodiacého oblúku pre prekryt kokpitu v zavretej polohe.

Možno je môj slovný popis postupu trocha alebo aj dosť kostrbatý, ale dúfam, že len pohľad na obrázky je dostatočný na pochopenie môjho postupu..

Kompletovanie výtokových trysiek bez ďalších úprav, teda len prevedenie z kitu. Nastriekané sú s Alclad2 Exhaust Nozzle. Zelené častí som vymaľoval s Vallejo Color 70968 Dark Green. Po zalakovaní a zaschnutí som to komplet washol s MiG Dark Wash. Teraz to ešte na záver mierne streknem matným lakom.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára