nedeľa 6. októbra 2013

MiG-21MF & MiG-21MFN Fishbed-, RV Aircraft 1/72 - trupy, 3.časť

Pokračujem dopredu k dosiahnutiu prvej etapy stavby, ku kompletizácii trupov. Keďže je to pre mňa opakovaná dvojstavba MiG-21 od RV, tak niektoré kroky stavby modifikujem, resp. zjednodušujem.

Finalizoval som jednotlivé komponenty do trupov. K dokončeným vaniam kokpitov a podvozkovým šachtam som dorobil výtokové trysky a predné kužele - radomy.

Na rozdiel od predchádzajúcej stavby som použil originál kužele z kitu a nie rezinové QB. Do týchto kuželov som nasypal rybárske olovka, ktoré som vo vnútri opatrne zalial sekundovým lepidlom. Bude to slúžiť ako predné závažie. 

Spomenuté trysky a radomy som vlepil do polovičiek trupov:

Výtokové trysky bezpečne držia na vnútorných stranách koncových oblúkov polovičiek trupov a netreba ich nijak spevňovať vo vnútri trupov. Na ich nalepenie som použil Revell Contacta prof. Po ich zlaepení o polovičky trupov treba samozrejme sledovať ich správny uhol vlepenia, pokiaľ spoj nevytvrdne. Je dobre si ich zvnútra trupu nasucho niečim dočasne podložiť.

Predné kužele som lepil o predné podvozkové šachty sekunďákom, keďže tieto šachty sú rezinové. Teda spoje rýclejšie zaschli, ale tiež aj v tomto prípade treba sledovať správnu geometriu vlepených kuželov. Predné podvozkové šachty nemajú v trupoch nejaké vodiace plošky a ich prípadne krivé vlepenie by sa viac prejavilo práve na nesprávnej polohe kuželov, ako na nich samotných.

Tu je výsledný stav vo vnútri trupov pred ich uzavretím:

Po dôkladnom zaschnutí všetkých spojov, hlavne výtokových trysiek a záverečnej kontrole správneho usadenia, geometrie, jednotlivých komponetov, som začal postupne zatvárať trupy. Polovičky som lepil k sebe na tri etapy. Je to u mňa bežný postup, hlavne u rúr, kedy si ani neviem predstaviť, ako by som to zvládol v jednom kroku a ešte k tomu presne a čisto:

1. Začal som odzadu smerom dopredu. V prvok kroku som lepil približne do pozície prednych hrán hlavných podvozkových šachiet. Lepidlo: Revell Contacta Prof.

2. Spoje som zaistil a nechal preschnúť aspoň cez noc.

3. Druhá etapa bola po úroveň kokpitu zhora a úroveň prednej podvozkovej šachty na spodku trupu. Tu treba dávať hlavne pozor na zadnú stenu kokpitu. Keďže trupy už boli čaistočne zlepené, lepidlo sa už tak ľahko nenanášalo. Síce som ho nanášal hrotom nádoby lepidla, ale opatrne, aby nedošlo vo vnútri trupu k zatečeniu mimo.

4. V poslednom kroku som zlepil predky trupov. 

Po zaistení lepených spojov obyčajnými gumičkami a zaschnutí spojov (teda aspoň čiastočnom cez noc) som spoje ešte na záver lízol s Tamiya Extra Thin Cement.

Zatmelenie polovičiek trupov:

1. Zaschnuté spoje som začistil

2. Veľakrát na začistenom spoji nie je viditeľná medzera na zatmelenie, tie sa zvyčajne ukazujú až po surfe. Preto na sprehľadnenie situácie prejdem spoje tohoto druhu tmavým washom na štetci. Ten sa zaleje do každej medzery, dierky a inej nedokonalosti :)

3. Po zmapovaní situácie tmavým washom začnem tmeliť. V tomto prípade som použil dvojzložkový Tamiya Polyester Putty.

4. Výsledok, ktorý však stále nemusí byť dokonalý. Teda znova to pretriem washom a v ďalšom kole tmelenia (predný prstenc. prípadne dolná plutva, zadný diel trupu) to prípadne opravím. V druhom kole však len s hustejšim Surfacerom 1000 z dna fľaštičky.

Začal som s prípravou krídel. Pred ich spojením s trupmi je vhodné zostaviť krídlové častí podvozkových šachiet:

1. Tu narazíme na chybu kitu. Bez úpravy zadných častí - plechov s kyslikovými a vzduchovými guľovými fľašami, tieto správne nedokážeme spojiť s krídlami. 

2. Spomenuté náznaky guľových fliaš treba mierne zbrúsiť, aby sme dokázali diely 45 a 46 prilepiť v jednej rovine s povrchom krídel, bez schodov.

3. Výsledok zbrúsenia v porovnaní so stavom pred úpravou. U dielu 45, ktorý prináleží pravému krídlu, treba krajnú nádobu cca. v polovici amputovať . Tá sa bije s naznačeným profilom v podvozkovej šachte, ktorý je naznačený na spodku krídla...

4. Po úprave už diely 45 a 46 sedia v jednej rovine s povrchom krídla.


Pokračujem v príprave krídel, konkrétne ich častí podvozkových šachiet, na spojenie s trupmi:

1. Pred prilepením dielov 45,46,47 a 48 ku krídlam, treba vyfarbiť ich vnútorné častí. Strekol som ich základovou zinchromate Tamiya Acryl XF-4. Potom som to zalakoval lesklým lakom X-22.

2. Náznaky vzduchových a kyslikových fliaš som vymaľaval s Vallejo Color. Po zaschnutí som ich mierne owashoval, aby som zakryl farbu na rozhraní fliaš. Na záver sú tieto okraje fliaš aj tak neviditeľné, preto je ten wash len pre pokoj duše :)

3. Diely 45,46,47 a 48 som prilepil s Revell Contacta a spoje neskôr lízol s Tamiya Ultra Thin.

4. Zaschnuté spoje som pretmelil s hustejším Surfacer 1000 zo dna flašky. Tmel som na spoje nanášal hrotom špáradla.

Trupy sú pretmelené, teda je čas na ich ďalši kompletáciu. Pripravujem ďalšie povrchové detaily:

1. Nie celkom vydarenú pitotku v kite nahradím sústruženou Master 72043. Pitotka je celkom viditeľným detailom, preto sa oplatí do nej investovať. Na implementáciu sústruženej pitotky je nutné upraviť diel 13 odrezaním pôvodnej plastovej tyče a navŕtaním otvoru cca 0.4mm na vlepenie novej, sústruženej.

2. Na spodných plutvách (diel č.4) som ihlou a ihlovým pilníkom znázornil vstupy drobných sacákov.

3. Aj keď sacáky na povrchu trupov sú v kite tvarovo presné a použiteľné, rád ich nahradím rezinovými od Quickboost. Tie sú určené pre kit Fujimi, ale výborne sa dajú využiť pre kit RV. Robím to z dôvodu, že sa mi nechcú odvŕtavať plastové originály. A keď je takáto príležitosť, rád ju využijem a ušetrím si prácu....

4. Príprava ďalšich dielov. Naznačil som farbou MR.Paint vnútorné rámovanie čelných štítkov. To je viditeľné hlavne na vnútornom obluku. Špeciálne som upravoval stojany záložných pitotiek (diel č.14). Plastovú tyčku som odrezal a navŕtal otvor pre novú z mosadze. Tiež som vylepšil jej upevnenie k trupu, keďže len jednoduché prilepnie môže byť veľmi zraniteľné.

Na záver celkový pohľad na aktuálny stav tejto dvojstavby:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára