sobota 8. decembra 2012

MiG-21SMT Fishbed-K, RV Aircraft 1/72


Ledva som dokončil trojicu floggerov od RV a na stole mám ďalšie pokušenie. Je to horúca novinka a predzvesť dlhej a zaujímavej série kitov na tému MiG-21. Prvým členom tejto úžasnej rodinky je MiG-21SMT. Táto verzia sa radí k tretej generácií fishbedov spolu so známejšími verziami MF a Bis, ktoré budú logicky následovať po tejto prvotine.

V praktickej, zhora otvárateľnej krabičke nájdeme starostlivo zabalené dva rámčeky dielov v bežovej farbe, jeden rámček čírych dielov, sáčok s rezinovými dielmi, leptík a samozrejme manuál a nálepky. 

Kit obsahuje 73 plastových, 5 rezinových a 42 leptaných dielov. Plastové diely sú rozdelené v troch rámčekoch. Z toho dva sú navrhnuté ako univerzálne, pre ďalšie verzie fishbedov tretej generácie. 

Stavebný návod je v porovnaní s návodmi z MiG-23 viac prehľadný a stavba v ňom je rozdelená do piatich etáp

Schémy ponúkaných markingov a kamufláži sú vo farebnom prevedení, čo už sa v dnešnej dobe stáva štandardom. Kit ponúka až 6 variant markingov:

1.MiG-21MT, blue 15, Dolgoye Ledovo, Soviet AF, 1972
2.MiG-21SMT, red 92, 296th IAP, Soviet AF,1972
3.MiG-21SMT, yellow 09, Chojna AB, Koenigsberg, Soviet AF, Poland 1972-89
4.MiG-21SMT, blue 22, Krasnodar Higher Aviation Training Facility, Soviet AF, 1980
5.MiG-21MT, white 14, 66th APIB, Vascevo AB, Soviet AF,1972
6.MiG-21SMT, blue 60, 296.IAP, Soviet AF, 1980 


Pohľad na prvý rámček s polovičkami trupu pre verziu SMT. Potešujúce je, že každá verzia miginy bude mať vlastný rámček s vlastnými polovicami trupu a tieto nie sú vyhotovené, ako v prípade kitov Fujimi alebo Zvezda, jedným univerzálnym trupom, na ktorý sa dolepuje rôzny typ chrbata, v závislosti od verzie. Z modelárskeho hľadiska je to zjednodušenie situácie, keďže teraz nie je nutné nijak licovať a tmeliť k trupu spomenuté rôzne chrbaty. A tiež z hľadiska tvarových prevedení trupov, kde sa dajú teraz lepšie podchytiť prípadné drobné odchýlky tvaru  jednotlivých verzií.

Povrch trupu je zvládnutý vynikajúco, vrátane ostrej a nestrácajúcej sa paneláže, množstva drobných a ostrých detailov a výrazných šachiet  pre brzdové štíty. Trupy sú kompletne onitované!

Pohľad na predný prstenec sacáku. V tomto prípade bude užitočné mierne vybrúsiť prednú hranu z vnútornej strany, aby táto bola ostrejšia, čo je dosť typické pre MiG-21. Podobná úprava mi veľmi pomohla  napríklad pri stavbe Lightninga F.6 od Trumpeteru.

Uchytenie výškových kormidiel k trupu:

Celkový pohľad na univerzálny rámček dielov, ktoré budú použité aj pre ďalšie verzie fishbedov 3.generácie. Zatiaľ sú avizované verzie MFN, MF a Bis.

Rámček obsahuje dva varianty krídel. Krídla majú "duté" prevedenie podvozkových šachiet, vrátane naznačenia kyslíkových fliaš ktoré sú viditeľné cez podvozkové šachty. V tejto mierke je to prvykrát použité riešenie a podarilo sa veľmi pekne. Podobne ako trupy, aj krídla a výškové kormidlá sú kompletne nitované. 

Kit obsahuje 2 varianty kolies. Všetky kryty prednej a hlavných podvozkových šachiet sú dostatočne tenké a z vnútorných strán sú krásne profilované. To isté platí aj pre brzdové štíty, ktoré sú delené a do detailu vypracované. Potešujúca je aj detailne spracovaná výtoková tryska, komora prídavného spaľovania a posledný stupeň turbíny motora. 

Predná a hlavné podvozkové nohy sú detailne vypracované, stačí len doplniť zopár hadičiek hydrauliky. Veľmi pekne je vyhotovený aj kanón GŠ-23.

Trupové časti podvozkových šachiet sú riešené ako samostatné diely, ktoré sa vlepia do trupov.

Séria pohľadov na najdrobnejšie plastové diely kitu.

Pohľad na rámček čírych dielov, ktorý obsahuje dve varianty prekrytov kokpitu, s a bez periskopu.

Rezinový kokpit, sedačka KM-1 a predná podvozková šachta.

Leptané diely:

Skompletovanie draku, zatiaľ len nasucho. Polovičky trupov pasujú k sebe vynikajúco. Rovnako aj krídla k trupom, ktoré sa ale lepia natupo. Preto bude vhodné spoje spevniť napr. mosadznými rúrkami. Čelný štítok kokpitu sadol na trup takmer dokonale.

Všetky plusy tejto novinky som priebežne vyzdvihol v komentároch k obrázkom. Myslím si, že obrázky najlepšie dokumentujú, že vznikol sympatický kit sympatického typu lietadla. Zostavenie draku nasucho dokumentuje, že hlavné komponenty stavebnice pôjdu dohromady bez veľkých problémov. Ostrosť detailov, paneláž a nitovanie sú z môjho pohľadu nadštandardné. Je obdivuhodné, kde až pokročila vo svojej kvalite výroba tzv. shortrunov.

Aj tento kit má z môjho pohľadu jedno mínus. To sa však netýka jeho vyhotovenia, ale skôr vybavenia. Sú to chýbajúce prídavné nádrže priamo v kite. Osobne si neviem predstaviť, že by som dokončil model MiG-21 bez aspoň jednej nádrže pod trupom. Tiež dúfam, že tieto sa objavia aspoň po jednom, dvoch kusoch v ďalších kitoch. Aj keď množstvo z nás nejaké nájde vo svojich "vrakoviskách", najčastejšie od KP, ale na presný kit by skôr sadli rovnako presné nádrže...
Zozačiatku mi v kite chýbali aj popisky. Ale pri podrobnejšom skúmaní fotiek sa zdá, že verzie SMT proste popisky nemali! 

Napriek tejto výhrade k vybaveniu kitu považujem novú MiG-21SMT od RV za veľmi príjemné prekvapenie na trhu, kde poriadna sedemdesiatdvojková MiG-21 3.generácie doteraz chýbala. U mňa, po dobrej skúsenosti so stavbou RV dvadsaťtrojek, táto SMT dlho ležať v kitníku neostane. Po MiG-23 je to ďalší vynikajúci výber zo strany RV. A pri tejto kvalite kitu nás čaká nejedno ďalšie skvelé prekvapenie na tému MiG-21.

1 komentár:

  1. Is the canopy accurate ? Wide front, narrow rear, bubble-shaped when seen from the top ?

    OdpovedaťOdstrániť