nedeľa 16. januára 2011

Meteor Mk.III, Cyber-Hobby 1/72



Novinka z roku 2010 vydaná pod novým brandom Cyber-Hobby, za ktorým je známy Dragon. Dlhé roky nebolo nič dostupné v 1/72 na tému Meteor, čo by bolo na kvalitatívnej úrovní posledných noviniek renomovaných výrobcov a čo by aj potešilo súčasných, troška namlsaných modelárov. Situáciu zásadne obratila v roku 2007 česká spoločnosť MPM vydaním prvej, z celej série modifikácií a krabičkových verzií Meteora (FR Mk.9, Mk.8,Mk.10, PR Mk.10, Mk.III,  T Mk.7,...). Keďže na Meteory mám slabosť, tak svoj kitník obohacujem v priemere jednou krabičkou kitu tohoto stroja ročne. Tak som minulý rok k svojim 4 rôznym krabičkám Meteorov F.8 od MPM\Xtrakit pridal túto novinku od Cyber-Hobby. Osobne považujem Meteory od MPM za jeden z najvydarenejších kitov, aké táto spoločnost vo svojej histórii vydala (ešte na túto úroveň pridávam MPM sériu Havoc/Boston). Tak som bol zvedavý, na akej úrovni bude táto novinka v ázijskom prevedení. Na jednej strane sa pred vydaním kitu objavovali na nete sympatické a pútavé 3D obrázky, na druhej strane mám veľmi zlú osobnú skúsenosť zo stavby dragoňackého Lightninga P-38...no nebol som si úplne istý.

Stavebný postup v návode je prehľadný, zobrazenie markingov a kamufláži síce nie je plnofarebné, ale aj tak plne čiatateľné. Stavebnica ponúka celkovo 6 možností výsledného sfarbenia a markingu v kabáte RAF:

1. no.616 Sqd. RAF, Lubeck 1945, YQ-A
2. no.74 Sqd. RAF, Colerne 1945, 4D-Z
3. no.616 Sqd. RAF, Manston 1945, YQ-P
4. no.616 Sqd. RAF, England 1945, v bielej kamufláži a s možnosťou výberu 3 sériovych čisel
5. no.257 Sqd. RAF, Horsham St.Faith 1947
6.No.500 Sqd. R(Aux.)AF, West Mailling 1948, strieborný povrch

Edit: Tak predsa len manuál má dosť závažnú chybu! V pracovnom postupe autori úplne zabudli uviesť informácie o sfarbení detailov. Zistil som to až v priebehu stavby :(


Nálepky sú vytlačené talianskou spoločnosťou Cartograf a obsahujú aj kompletnú sadu popisiek:

Diely stavebnice sú vylisované zo svetlošedého plastu, rozdelené do 5 rámčekov, plus 1 rámček čírych dielov. Paneláž je znázornená negatívne, linky sú pekne hlboké a ostré. Na žiadnych miestách, ani kritických, ako napr. spodok trupu, sa nestrácajú. Detaily na povrchu sú ostré.

Pohľady na rámček A s polovičkami trupu. Potešujúce sú extra vylisované bočné steny kokpitu, krásna prístrojová doska a dostatočne hlboká śachta predného podvozku:

Pohľad na rámček B s centroplanom a spodnými polovicami krídel v jednom celku. Tým je ľahko zabezpečená správna geometria draku počas stavby. Vstupné častí motorov sú dostatočne jemné a ostré: 
                                      


Pohľad na rámček C s hornými polovičkami krídel. Šachty hlavných podvozkov sú dostatočne hlboké a majú krásne zobrazenú konštrukciu podlahy. Žiaľ, bočné steny šachiet sú holé, bez zobrazenie detailov. Pekne vyhotovené sú aj vnútorné strany krytov hlavných podvozkov:



Pohľad na 2 rámčeky s výškovými kormidlami, hlavnými podvozkami, kolesami a výtokovými tryskami:


Pohľad na rámček J s čírymi dielmi. Prekryt kokpitu je delený a dostatočne tenký. Odsúvateľná časť sa dá prilepiť v otvorenom stave bez dodatočných úprav.

Edit: Počas stavby som mal často problém s oddeľovaním hlavne drobných dielov od rámčekov. Vtoky sú dosť silné a špeciálne je to problém u čírych prekrytoch kokpitu, ktoré sú v tomto kite ináč krásne tenké. Preto treba byť veľmi pozorný, aby pri oddeľovaní od rámčeka nedošlo k prasknutiu týchto dielov. A ani po vylomení nie je vyhraté. Vtok je aj na styčnej ploche, takže treba brúsiť a tým hrozí nebezpečenstvo, že diel nesadne ideálne na povrch trupu, aj keď je navrhnutý dobre. Možno to je blbosť, ale stojí za zmienku a aj vďaka takýmto detailom nebude nikdy Dragon ako Tamiya (pokiaľ také muchy nevychytá)...


Súčasťou balenia kitu je aj planžeta s vyleptanými brzdnými štítmi, umiestnenými na krídlach.

Keďže model je len krátko na trhu, tak veľa doplnkov k nemu ešte nevzniklo. Snáď len resinový kokpit Pavla C72098 . Je však otázne, či má zmysel v tomto prípade do neho investovať, keďže celý kokpit už z kitu je po drobných úpravách a pridaní detailov veľmi pekný. Navyše priehľadný kryt kokpitu nemá vôbec zmysel nahrádzať vákuovým. Určite sa v krátkej dobe objaví na trhu aj nejaký lept od Eduardu.

Hlavným nedostatkom kitu, ktorý som si zatiaľ všimol, je úplne chýbajúca predná časť motorov RR Derwent I, ktorá je u Meteorov dobre viditeľná cez sacáky. Vlastne po postavení z krabičky bez úprav, by priestory motorov boli úplne prázdne, čo by vyzeralo veľmi zle. V tomto prípade treba buď použiť FODy, alebo vyrobiť svojpomocne aspoň zopár detailov predných častí Derwentov, ktoré by zakryli tú prázdnotu vo vnútri motorových lóži. Napríklad v súlade s obrázkom v tomto linku. Je to síce Derwent vyššej verzie, z Meteora F.8, ale pre predstavu, že čo asi treba dorobiť v kite je to dobrý pohľad. 

Ako minimálne podklady, potrebné pre stavbu kitu, je možné použiť vynikajúcu publikáciu "The Gloster & AW METEOR (A Comprehensive Guide for the Modeller) od vydávateľstva SAM. Je síce určená pre všetky verzie Meteorov, ale dá sa v nej nájsť množstvo fotiek a kresieb detailov pre verziu F.3, vrátane farebnej kresby kokpitu a výkresu v 1/72 (bez nitov).


Meteor od Cyber-Hobby patrí ku kitom, ktoré by človek po prvom prezretí najradšej hneď aj rozostaval. Tak len dúfam, že táto novinka sa bude dať aj pekne bez problémov zostaviť a nie je pekná len na pohľad. Predsa je to stále len Dragon a ja mám už s tým svoje skúsenosti...

Edit: Podľa niekoľkých stavieb zverejnených na nete a osobných skúseností kolegu modelára, tento kit ide perfektne dohromady, teda nielen dobré vyzerá ale aj príjemne sa zostavuje. Teda moje obavy boli zbytočné a už sa teším na stavbu... :)

Drak som zložil len tak, nasucho. Potreba tmelenia bude len minimálna:

Prechody trup-krídlo a predné kryty motorov sú bezproblémové a nebude treba vôbec tmeliť:



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára