nedeľa 1. mája 2011

Dewoitine D-520, RS Models 1/72


Pre mňa dosť neočakávaná novinka od RS Models. Pôvodne som to ani neplánoval kúpiť, lebo už skoro 10 rokov suším v skrini kvalitný kit od Hasegawy. Ale nalomil som sa pri pohľade  na peknú kresbu dewoitinky v sfarbení Groupe Doret. Na tento marking a kamufláž D-520 s použitím RLM76 mám už dlho slabosť :)

Síce krásna kresba, ale na nie moc pevnej krabičke, ktorá je otvárateľná z bokov. Kit obsahuje 1 rámček dielov zo stredne šedého plastu, extra vylisovanú spodnú časť krídla, číre diely, manuál a nálepky. Žiadny pridaný resin, žiadny leptík...

Celkovo sú v tomto prebale k dispozícii nálepky pre 4 markingy D-520 slobodných francúzov. Jeden je z roku 1942 a tri veľmi atraktívne z roku 1944, ktoré patrili Groupe Doret. Táto grupa bola organizovaná niečo ako četnická letecká jednotka na potláčanie posledného odporu náckov vo Francúzsku a používala ukoristené D-520 z nemeckej okupačnej produkcie. 

Diely sú lisované zo stredne šedého plastu shortrunovou technológiou. Paneláž je znázornená negatívne, je pekne hlboká a ostrá. Kit obsahuje množstvo vydarených drobných detailov. 

Zaujímavé bolo pre mňa porovnanie tejto shortrunovej novinky od RS s vydareným kitom od Hasegawy. K dispozícii mám doma kit D.520, limitku v prevedení "Vichy Air Force":

Porovnanie trupov a krídel. Pekná negatívna paneláž RS v ničom nezaostáva za prevedením od Hasegawy:

RS model má na rozdiel od Hasegawy znázornené detaily na bočných stenách kokpitu, čo je vynikajúci základ na ďalšie vylepšovanie :

Porovnanie vývodov vzduchu od kompresora. V ich prevedení je vidieť rozdiel medzi RS a Hasegawou. Pravdepodobne existovali obe varianty. Vystavená D.520, ktorú som vyfotil v múzeu letectva v Paris-Le Bourget má tieto vývody vzduchu vo variante, akú predstavuje kit RS:


Podvozkové šachty ma jednoznačne správne RS model. Hasegawácke sú vymyslené a ich úprava bude problematická. Práve tieto podvozkové šachty považujem za hlavné plus RS oproti Hasegawe:

a porovnanie s realitou....

Porovnanie vyhotovenia predného vstupu vzduchu s realitou. Oproti realite ani jedno nič moc, ale Hasegawa to má o niečo pohľadnejšie (netvrdím však, že správnejšie :). Tu by v oboch prípadoch pomohol leptík.


Porovnanie vane chladiča z oboch kitov s realitou:

Číre kryty kokpitov sú u oboch kitov nedelené a rovnako hrubé. Hasegawacký je trocha čírejší. Obom kitom by sa dosť zišli vakuformové alternatívy. Tie však zatiaľ nie su dostupné :(

Porovnanie kolies hlavného podvozku:

Porovnanie podvozkových nôh. Jednoznačne, prevedenie v RS kite je bližšie k realite. Aj keď bude vyžadovať viac práce pri začisťovaní...shortrun je proste shortrun:

U krytov hlavných podvozkových šachiet platí to isté. Znova, RS sa priblížil viac k realite:

Vrtuľa u RS model je v porovnaní s hasegawackou väčšia a so širšími listami, môj subjektívny dojem, je aj presnejšia. Žiaľ, osobne si potrpím na krútiace sa vrtule na dokončených modeloch. V prípade Hasegawy je táto podmienka vynikajúco splnená, v prípade RS, bude treba celý krútiaci sa mechanizmus urobiť nanovo.

Výfuky u oboch kitov sú celkom slušné a použiteľné, aj keď tie od RS bude treba viac začisťovať. Jednoznačne najlepším riešením pre oba kity však bude použitie resinových výfukov od QB. Tie sú síce určené pre Hasegawu, budú však využiteľné aj pre RS.

Porovnanie podláh kokpitu. RS varianta vyzerá zaujímavejšie na rozdiel od schématickej hasegawackej:

Porovnanie prístrojových dosiek. V Hasegawa kite je riešená nálepkou. Tiež sedačka je krajšie vyhotovená v RS kite:

Doplnky k Hasegawa kitu, Eduard zoom lept a resinové výfuky. Obe sú použiteľne aj pre RS kit. Žiaľ, Eduard zoom už zmizol z ponuky, podobne ako veľké množstvo ďalších, určených pre modely 1/72. Zrejme  sa zle predávali cenovo citlivým priaznivcom 1/72.

Náhľad na aršíky nálepiek z oboch kitov a na dokúpený MPD aršík. Môj hasegavácjy kit obsahuje marking len pre stroje šaškárskeho vichystického letectva a po tomto vôbec netúžim. Tak som si dokúpil aršík od MPD, ktorý obsahuje marking stroja, ktorý pilotoval Sgt.Cukr v bitke o Francúzsko 1940:

Na prvý pohľad sa môže zdať, že shortrunová dewoitinka od RS Models ťažko bude konkurovať zavedenému, kvalitnému a ľahko zostaviteľnému kitu od Hasegawy. No po miernej porovnávačke môže byť rozhodnutie, že do ktorého sa radšej pustiť, trocha komplikovanejšie... Vylúčim rozhodovanie cenovo citlivého, eduardom definovaného 72kára, ktorý kúpi zásadne ten lacnejší kit, hoci aj o 1EUR, pričom ho kvalita moc nezaujíma. RS model ponúka oproti Hasegawe viac detailov, ktoré sú navyše aj presnejšie (napr. podvozkové nohy, vrtuľa, detaily kokpitu). Toto všetko pri rovnakej kvalite prevedenia povrchu (linky paneláže, klapky) a pri rovnakom, žiaľ trocha hrubom čírom prekryte kokpitu u oboch modelov. RS je však stále len shortrun, teda zostaviteľnosť zrejme nebude tak pohodlná ako u Hasegawa kitu. A aj tie mnou vychválené drobné diely bude treba viac začisťovať...Teda je to na individuálnom rozhodnutí, že kto čomu dá prednosť. Ak niekto si chce užiť príjemnú stavbu, na konci ktorej bude, krásny model D-520, napr. do nejakej rozsiahlejšej zbierky, vyberie si Hasegawa kit. Ak si niekto potrpí na vymakávaní detailov, napr. kokpitov, podvozkov a ich šachiet, tak si vyberie RS ako schodnejšiu cestu. Osobne dám prednosť RS, lebo patrím do tej druhej skupiny a neviem si celkom dobre predstaviť, ako by som vyrábal nové podvozkové šachty a podvozkové nohy u Hasegawa kitu...No všetko sa dá, ale u RS to mám hotové :) Teda je to celé niečo za niečo. Aj tak s údivom sledujem, že ako pokročila technológia shortrunu za posledné roky v podaní firiem ako Sword, MPM a RS Models.

P.S.:  Za zasponzorovanie oboch kitov ďakujem sám sebe, preto sa cítim pri písaní tohoto príspevku slobodne.

2 komentáre: