streda 1. augusta 2012

Spitfire Mk.IXc, AZ Model 1/72, 1.časť


 Sú kity, na ktoré čakáme dlhé roky a niekedy sa možno aj dočkáme (napr. MiG-15 od Eduard). Sú kity, ktorých sa nikdy nedočkáme (napr. MiG-23 od KP). Sú tiež kity, ktoré nikto ani nečakal a ani nikto nechce... a nakoniec sú kity, ktoré vystrelia ako blesk z jasného neba a podobným štýlom aj oslnia a prekvapia. Do tejto poslednej skupiny zaraďujem nový Spitfire Mk.IXc od AZ.  

 Minulý rok ma veľmi potešili Spity Mk.IX a Mk.XVI s Ečkovým krídlom od Swordu. A to až natoľko, že som sa hneď pustil do trojičky týchto modelov. Navyše som sa zásobil ďalšími kúskami pre ďalšie plánované stavby Mk.IX, vrátane prestavieb na verzie Mk.IXc.

 Na začiatku tohoto roka som nemohol tušiť, že ešte ďalší český výrobca sa pustí v skoro rovnakom čase do témy Mk.IX. Neskôr začali prebleskovať po nete správy o pripravovanej Mk.IXc od AZ Model, ale úprimne, osobne uspokojený stavbou, kvalitou a celkovým tvarovým vzhľadom modelov od Swordu, som to nijak výrazne nesledoval... 

 Ale z prvých fotiek výliskov, ktoré boli zverejnené na stránke Modelarovo.cz, mi bolo jasné, že tu čosi nehraje...Určite, sprievodný komentár mohol vyznieť ako propagácia AZ, ale fotky sú predsa len pravdovravnejšie...A na nich bolo vidieť, že tu vzniká skutočne nadštandardný kit a komentár nie je ďaleko od pravdy...Teda rozhodnutie u mňa padlo, risknem, a keď to bude v predaji, kúpim jednu krabičku a uvidím... Predčasne  som podľahol ďalším pozitívnym reakciám na nete a predobjednal hneď tri krabičky tejto novinky. Nakoniec v predstihu mi kolega Martin v Bratislave doniesol prvú krabičku z Pecka modelárstva. A to čo som v krabičke našiel predstihlo všetky moje očakávania! 

Kit je vydaný v troch krabičkových verziách. Výlisky sú v nich rovnaké, odlišujú sa len v ponúkaných markingoch a kamuflážiach:

AZ7390 Spitfire Mk.IXc "MTO"
AZ7391 Spitfire Mk.IXc "Aces"
AZ7392 Spitfire Mk.IXc "Early tail"

Už krabička dáva tušiť, že AZ Model sa tento rok chce na verejnosti prezentovať v trocha novom duchu. Síce krabičky sú z boku otvárateľné, ale po otvorení z nich vytiahneme celý šuflík a nie len sáčok s plastom. Je to určitý kompromis medzi nie zrovna obľúbenými, ale pre výrobcu lacnejšími zboku otvárajúcimi sa krabičkami a viac populárnymi zhora otvárajúcimi sa krabičkami. Minimálne toto riešenie dostatočne ochraňuje obsah stavebnice a tiež môže poslúžiť počas stavby ako úložný priestor dielov.

V šuflíku už je vložený klasický obsah. V sáčku zabalené plastové diely, nálepky a manuál.

V tomto bode by som upozornil na potencionálne nebezpečenstvo. Horeuvedený obsah je zabalený v "lepivom sáčku", ktorý je určite lacnejší ako "zatvárací". Ale pozor pri vyťahovaní, respektivé vkladaní aršíka nálepiek do takéhoto sáčku! Veľmi ľahko sa môže prihodiť, že sa aršík pritom prilepí k lepivému vršku sáčka a dôjde k zničeniu časti nálepiek. Mne sa to osobne stalo dávnejšie pri inom kite iného výrobcu, odvtedy si na tento "detailik" dávam pozor. V prípade týchto kitov, keďže sú uložené v šuflíkovej krabičke, som nálepky spolu s návodom jednoducho vytiahol zo sáčka a uložil na dno šuflíka. Nehrozí, že vypadnú a stratia sa, akoby sa mohlo stať v prípade krabičky bez šuflíka.

Kompletný obsah kitu: jeden rámček plastových dielov v bežovej farbe, dva aršíky nálepiek (markingy a popisky), číry prekryt kokpitu, rezinová podlaha kokpitu a manuál. Popisky sa stávajú úplnou samozrejmosťou aj pre kity v mierke 1/72.  Červené firemné znaky-nálepky na listoch vrtulí nie sú súčasťou aršíka s popiskami, teda ak chceme postaviť iný stroj, ktorý nie je súčasťou ponuky týchto kitov a zjavne tieto nálepky mal, musíme ich vyriešiť iným spôsobom, napr. z aftermarket sád popisiek. 

Vybrané kamufláže a markingy sú vo všetkých troch krabičkách skutočne rôznorodé a atraktívne. Od klasických európskych schém, cez invázne pruhy, púštne kamufláže, netypické šedivky zo stredomoria až po naozaj atraktívny odfarbený spit. Osobne sa teším aj zo spitov Ota Smika a Pierra Clostermanna, priaznivci hviezd a pruhov si tiež tu nájdu to svoje...

Ponúkané kamufláže a markingy v kite AZ7390 Spitfire Mk.IXc "MTO":

Ponúkané kamufláže a markingy v kite AZ7391 Spitfire Mk.IXc "Aces":

Ponúkané kamufláže a markingy v kite AZ7392 Spitfire Mk.IXc "Early Tails":

Celkový pohľad na rámček plastových dielov, ktorý je v krabičke z dôvodu balenia rozdelený na dve polovice:

Detailnejšie pohľady na jednotlivé plastové diely. Celkovo ma kit veľmi príjemne prekvapil ostrosťou detailov (a to aj tych najmenších) ,vynikajúcou kvalitou paneláže, ktorá sa nikde nestráca a hladkým vylešteným povrchom. Človeka hneď aj napadlo, či toto je naozaj AZ kit...Slabšou stránkou sú vtoky k jednotlivým dielom, ktoré budú vyžadovať viac čistenia, ale chápem, že je to spôsobené technologickými dôvodmi. Na druhej strane je prakticky neviditeľné presadenie polovíc drobnejších dielov (hlavne kanónov, podvozkové nohy, atď), ktoré býva ďaleko väčšou nepríjemnosťou pre modelára ako čistenie zvyškov po vtokoch. 

Detail prístrojovej dosky a zadnej steny kokpitu. Potešujúca je ostrosť detailov:

Povrch krídla s ostrou a nestrácajúcou sa panelážou. Čo je potešujúce, že blistre nad kanónmi sa dolepujú. Teda je tu možnosť výberu alternatívnych typov a zároveň lepšie východisko pre prípadnú úpravu krídla na variant E.

Krídlo je riešené rovnako ako v stavebniciach od KP alebo od Swordu. Teda je v skrátenom prevedení a pre klasický typ krídla je nutné odrezať koncový diel a vlepiť oblúk. Nemala by to byť náročná operácia a modelári, ktorí vyrástali na stavbách spitov IX od KP, teda aj ja, to už berú ako rutinu :)

Kit obsahuje dve alternatívy kolies a a dve varianty blistrov na krytoch nad kanónmi. Na obrázku je pár väčších blistrov starších variant Mk.IXc.

Polovičky trupov majú znázornené z vnútorných strán množstvo detailov kokpitu. Pre dokončení modelu so zavretým kokpitom je to dostačujúce riešenie. Kto chce mať otvorený kokpit, môže pridať zopár detailov naviac, napríklad niekoľko páčiek a káblikov.

Pohľad na kolesá z vnútornej strany:

Dno podvozkových šachiet. Šachty sú v celku po uzavretí krídel dostatočne hlboké.

Alternatívne chvostové plochy, smerové a výškové kormidlá pre staršie a novšie verzie Mk.IX. Je to veľkou výhodou tohoto kitu, že netreba zháňať alebo dokupovať tieto diely pre prípadne inú verziu Mk.IX.

Detailnejšie pohľady na spodné častí krídla. Spitfire má zrovna v časti centroplanu najbohatšiu paneláž. Osobne aj podľa paneláže v tejto partii draku posudzujem kvalitu kitu (viac v druhej častí príspevku):

Detailny pohľad na vrtuľu. Kit obsahuje neskoršiu verziu z drevenými listami:

Detailny pohľad na niekoľko drobných dielov. Knipel je natoľko ostro vyhotovený, že by bolo samoúčelné ho nahrádzať napríklad leptanou verziou. Pozoruhodné sú krásne ostro a čisto odstreknuté protisklzové ramená podvozkových nôh. Tento detail som zatiaľ u žiadneho 1/72 spita nevidel. Na fotke vidieť aj blistre nad kanónmi v novšom prevedení.

Detail hlavní kanónov, zadného kolieska, hrdla olejového chladiča a spätného zrkadla. 

Ďalšie pohľady na detaily. Poteší tiež alternatívny diel zadnej pancierovej dosky s opierkou hlavy pre pilota. 

Podvozkové nohy sú krásne a čisto odstreknuté, vrátane ukotvovacích očiek. Čo je zvlášť potešujúce, presadenie polovíc je nutne minimálne a jednoducho odstrániteľné. Pre zmenu, výfuky považujem za slabší detail kitu.

Detail sedačky. Zamierovač staršieho typu má použiteľné telo. Priehľadnú časť by som určite radšej nahradil nejakým sklíčkom alebo priehľadnou fóliou.

Pohľad na vnútorné častí podvozkových šachiet, ktoré sa vlepia ako celok do krídel pred ich uzavretím:

Steny vonkajších častí šachiet sú vylisované vcelku s krídlom. Celkovo sú hlavné podvozkové šachty u tohoto kitu vyriešené vynikajúco:

Pohľad na vonkajšiu a vnútornú stranu krytov podvozkových šachiet:

Rezinová podlaha kokpitu:

Pohľad na číry prekryt kokpitu. Kto chce mať otvorený interiér, bude musieť rezať a pravdepodobne stredný odsúvací diel nahradiť vákuovým, aby sadol na vrch trupu za kokpitom.

Drak modelu som poskladal nasucho. Tvarovo sa mi veľmi pozdáva a dávam ho v tomto na úroveň Swordu, ktorý som doteraz osobne považoval za najpresnejší 1/72 Spitfire IX.

V čom však AZ určite prekoná Sword, je v lepšom licovaní rozhrania krídla trup na vrchnej strane...

...ako aj na spodnej strane. Sword som staval, AZ ešte nie. Ale toto je zjavné už po priložení nasucho. Len drobná poznámka, v prípade Swordu to tiež nie je nič katastrofálne, len to vyžaduje viac pozorností...

Kto hľadá, nájde. Aj u tohoto precízne pripraveného kitu som našiel nejaký nedostatok. Sú to výfuky. Po zlepení trupu sa nebudú dať nijak prilepiť na svoje miesto. Lebo namiesto nejakej plochy na prilepenie tam budú len diery do trupu. Preto treba na to myslieť ešte pred zlepením trupu a miesta pre výfuky z vnútornej strany podlepiť plastovými doštičkami. Osobne sa mi nepáči ani tvar výfukov, ale chápem že z technologických dôvodov asi ani nejde odstreknúť typický fishtail. Preto dám prednosť rezinovým od Quickboost QB 72168, ktoré sú síce určené pre Hasegawa kit, ale výborne pasujú aj do AZ. Aj v tomto prípade však nesmieme zabudnúť podlepiť otvory pre výfuky.
Výfuky Quickboost v trupe AZ
Výfuky Quickboost v trupe AZ
Trocha mi chýbajú v kite podtrupové prídavné nádrže, ale mať v rámčeku viac alternatívnych základných dielov je vždy lepšia varianta, trebars aj na úkor prídavných nádrží. Vždy sa dajú použiť alternatívy, zvyšky z iných kitov, napr. od Swordu:

Čo sa týka ďalších využiteľných doplnkov, tak brnenská firma MARABU Design veľmi pohotovo vydala sadu leptaných dielov M72014, ktoré sú určené priamo na tento kit. Vyzerá to na kvalitný návrh, s ktorým sa dá tento kit ešte viac vyšperkovať. 
Osobne ešte využijem vákuový kryt kabíny od Pavly V72-74, konkrétne jeho strednú odsúvateľnú časť. Všetky spity budem robiť s otvoreným kokpitom a zvyčajne originál kryt nejde nasadiť bez poškodenia na trup v odsunutom stave.

Čo spomenúť na záver tejto 1.časti príspevku? Jeden z mojich prvých dojmov bol, že autorov tohoto kitu skutočné téma Spitfire baví...Výborne premyslená variabilita kitu, alternatívne kolesá, blistre kanónov, koncových oblúkov, olejových chladičov, výškových a smerových kormidiel umožňujú vytvoriť skoro všetky varianty verzie Mk.IXc. V neposlednom rade sa nedá nevšimnúť doteráz u AZ nevídaná ostrosť detailov a na pohľad ten pravý "spitfajrovský" tvar modelu. Osobne predpokladám aj stavebnú jednoduchosť tohoto kitu, vyskúšam si to však až počas vianočno-novoročného voľna, kedy zvyčajne dávam všetko bokom a na modelársky stôl idú spitfajri. Všetko sú to dostatočné argumenty na to, že každému bez obáv odporúčam tento kit. Tiež predpokladám, že priaznivci spitfajrov neostanú len pri jednej krabičke...Spoločnosť AZ Model týmto kitom sama sebe výrazne zdvihla laťku kvality. A keby len sebe...Pre mňa osobne je tento kit jedno z najväčších prekvapení tohoto roka.

Pohľad do krabičky tohoto kitu bude pokračovať malým porovnaním s existujúcimi relevantnými kitmi Spitfire Mk.IX od Sword, Hasegawa a Airifx.

1 komentár:

  1. Hola, la maqueta de AZ model se ve estupenda !! Yo creo que es una copia de la de TAMIYA.
    Cuando antes compro un Spit. AZ model.
    Saludos desde España, Carlos

    OdpovedaťOdstrániť