pondelok 29. júla 2013

MiG-21MF / MiG-21MFN Fishbed J, R.V.Aircraft 1/72

Priblížne po polroku od vydania prvej verzie MiG-21SMT, dostáva sa na trh ďalšia dvojička z dlhej rady fishbedov. Tentokrát, pre mnohých atraktívnejšie verzie MF a MFN. Predsa len, SMT slúžila len v sovietskom letectve. Na druhej strane, mala atraktívne kamufláže a množstvo variácií používanej výzbroje. Tieto fakty, spolu s veľkým hrbom urobí z tejto verzie zaujímavého exota nejednej vitrínky :) Nám je však pochopiteľne bližšia MFka a viacerí si radšej počkali na vydanie tejto verzie.  Kit je v jednom čase vydaný v dvoch prevedeniach. Prvá krabička je klasická verzia MF a druhá obsahuje modernizovanú českú verziu MFN. Obsah oboch kitov, až na ponúkané markingy, je však rovnaký, teda aj z klasickej MF sa dá postaviť MFN a naopak.


Pred otvorením týchto krabičiek som nečakal veľké prekvapenia, keďže už celkom dôverne, vrátane rozbehnutej stavby, poznám spomínaný predchádzajúci kit verzie SMT. Už z jeho štruktúry a rozmiestnenia dielov v rámčekoch bolo jasné, že ďalšie verzie vzniknú ako variácie prvej SMT a to výmenou rámčeka obsahujúceho polovičky trupu.

Samotné krabičky s vydareným dizajnom sú dostatočne pevné a zhora otvárateľné . Svojim prevedením dostatočne chránia svoj krehký obsah. Osobne mám veľmi rád tento formát krabičiek, ktorý používa aj fa.Valom. Sú výborne skladné, čo je dôležité pre takých futrovačov kitníkov ako som aj ja :)

Po otvorení krabičky v nej nájdeme dva rámčeky dielov bežovej farby, jeden rámček čírych dielov, sáčok s rezinovými odliatkami, planžetu s leptanými kovovými dielmi, manuál, nálepky a farebne vytlačené varianty markingov a kamuflaží  

Manuál svojim grafickým prevedením mierne zaostáva za poslednými vylepšeniami niektorých výrobcov, ale je dostatočne prehľadný a postup stavby je rozdelený do logickych krokov. Vo svojej zrozumiteľnosti je výrazným pokrokom oproti sérii kitov MiG-23. Za užitočné považujem zobrazenie bokorysu prednej časti trupu v mierke 1/72, čo pomôže pri stavbe dodržať správny tvar tejto partie. Návod tiež prehľadne zobrazuje rozdiely verzie MFN.

Kit MiG-21MF ponúka 6 markingov, z toho 1 československý, 2 české, 1 slovenský, 1 maďarský a 1 egyptský. Žiaľ, vo farebných manuáloch oboch kitov sa vinou tlačiarne dostali chyby v popise. Na požiadanie mi výrobca ochotne poskytol správne verzie v elektronickej forme, ktoré sú zverejnené tu:

 

Kit MiG-21MFN ponúka 9 markingov, teda dá sa dokončiť ktorákoľvek z modernizovaných českých mašín. 

 

Pohľad na rámček s polovicami trupu. Práve tento rámček odlišuje nové kity od pôvodného kitu SMT. Teda v tejto rade dvadsaťjedničiek od R.V. sa jednotlivé verzie budú odlišovať celými trupmi a nie len alternatívnymi chrbátmi trupov ako napríklad v 1/48 kite od OEZ a v 1/72 kitoch od Fujimi a Zvezdy. Toto je určite veľká výhoda z pohľadu modelára a z pohľadu dizajnu kitu nie sú nutné žiadne kompromisy a zjednodušenia, aby bolo možné napasovať rôzne chrbaty na jeden základný trup. Pričom čistenie, prípadne tmelenie spojov hrb-univerzálny trup nie je zrovna radostná práca...

Podobne ako v prípade prvotiny SMT sú detaily trupu, paneláž a znázornenie nitovania na špičkovej a ťažko prekonateľnej úrovni

Uchytenia výškových kormidiel k trupu sú lisované ako samostatné diely a je nutné ich k trupom pozorne prilepiť, pretože neexistujú fixovacie kolíky a dierky. Osobne som tieto spoje pri stavbe verzií SMT aj trocha zalial neriedeným surfacerom 1000 a následne spoje vyleštil.

Oproti verzii SMT je upravený predný prstenec. Jeho dĺžka je skrátená asi o polovicu a odtsránením prednej zaoblenej častí sa zväčšil aj vstupný priemer. Stále však odporúčam tento diel vybrúsiť z jeho vnútornej strany pomocou polkruhového pilníka na maximálnu možnú mieru. Určite to prospeje výslednému vzhľadu. Pri lepení takto "zaostreného"prstenca sa nebudem snažiť spoj s trupom začisťovať len brúsením, aby som uberaním plastu nezdeformoval výsledný tvar predku, ale skôr nanesením tmelu a po jeho zaschnutí opatrním zbrusovaním a čistením spoja sa budem snažit zachovať tvar predku podľa bokorysu vytlačeného v návode. Takýto postup sa mi osvedčil aj pri stavbe SMT.

Celkový pohľad na univerzálny rámček dielov, ktorý je pravzatý z verzie SMT a pripravený tiež pre avizované verzie R a Bis. Teda  budú spoločnou časťou všetkých verzií fishbedov 3.generácie. 

Rámček obsahuje dve varianty krídel. Krídla majú "duté" prevedenie podvozkových šachiet, vrátane naznačenia kyslíkových fliaš ktoré sú viditeľné cez podvozkové šachty. V tejto mierke je to prvykrát použité riešenie. Zo stavby SMT mám skúsenosť, že spomínané kyslíkové fľaše treba mierne zvrchu zbrúsiť, aby diely č.45 a 46 správne po nalepení splynulí s povrchom krídel do jednej roviny. Je to jednoduchá úprava a po nej je stále zachovaný požadovaný efekt podvozkových šachiet bez bočných stien.

Podobne ako trupy, aj krídla a výškové kormidlá sú kompletne nitované. 

Kit obsahuje dve varianty kolies. Všetky kryty prednej a hlavných podvozkových šachiet sú dostatočne tenké a z vnútorných strán sú krásne profilované. To isté platí aj pre brzdové štíty, ktoré sú delené a do detailu vypracované. Potešujúca je aj detailne spracovaná výtoková tryska, komora prídavného spaľovania a posledný stupeň turbíny motora. 

Pohľad na detailne vypracované podvozkové nohy, vnútorné profily krytov hlavného podvozku a závesníky. Podvozkom stačí len doplniť zopár hadičiek hydrauliky.

Veľmi pekne je vyhotovený aj kanón GŠ-23.

Šachty hlavných podvozkov sú riešené ako samostatné diely na vlepenie do vnútra trupu a obsahujú základné detaily. Sú výborným východískom pre ďalšie vyšperkovanie podľa fotiek reálnych strojov a vkusu modelára.

Pohľad na podkrídlové závesníky, spodnú plutvu a ďalašie drobné detaily. Všetko je vylisované veľmi čisto a bez presadenia polovičiek. Drobné trupové lapače vzduchu je možné nahradiť rezinovými Quickboost QB72228. Je to vhodné v tom prípade, keď si chceme ušetriť vŕtanie otvorov do originál plastových z kitu. Tie sú z pohľadu tvaru tiež v poriadku.

Pohľad na rámček čírych dielov, ktorý obsahuje dve varianty delených prekrytov kokpitu, s a bez periskopu. 

Leptané diely. Tie obsahujú aj potrebné povrchové diely pre verziu MFN.

Rezinový kokpit, sedačka KM-1 a predná podvozková šachta. K týmto rezinom vo verzii MF a MFN pribudol drobný lapač vzduchu na chrbat trupu, ktorý v kite SMT chýbal.


Aké sú ďalšie súčasné možnosti alternatívnych výberov markingov a ďlašieho vylepšenia týchto kitov aftermarket doplnkami?

Ak by sme neboli spokojní s výberom jedného zo šiestich ponúkaných markingov verzie MF priamo z kitu, R.V.Aircraft ponúka ako sólo produkt  aršík nálepiek s výberom až 42 markingov.

Oba aršíky sa dajú kúpiť aj samostatne.

Zopár ďalších markingov, ktoré nie sú v kite, ani v bohatom R.V. aršíku, je dostupných na aršíkoch predávaných pod značkami Kopro (no.3107) a L Decals Studio (no.72001) Zaujímavými môžu byť napr. Luftwaffe po zjednotení Nemecka, ďalšie dva slovenské markingy a poľský marking

Žiaľ, R.V. kit MiG-21MF neobsahuje popisky. Tento nedostatok je však ľahko riešiteľný kúpou naozaj bohatého aršíka s popiskami od fy.Eduard, ktorý vznikol ako vedľajší produkt a zhodnotenie vývoja ich štvrťkového kitu MiG-21. Z vlastnej skúsenosti viem, že tento aršík zaručuje kvalitnú zábavu na jeden víkend :) Toľko mi trvalo opopiskovanie jednej SMT, výsledok však určite stojí za to.

Farebná leptaná sada, vyrobená fy.Eduard a predávaná pod značkou KP models, je síce navrhnutá pre KP kit, ale väčšina jej dielov sa dá využiť aj na kit R.V., čo som si už prakticky vyskúšal počas stavby verzií SMT. Sústružená pitotka od Master bude viditeľným detailom a ozdobou výsledného modelu. Zároveň elegantne nahradí často zlomené pitotky v rámčeku kitu. 

Síce tieto kity neobsahujú žiadnu výzbroj, ale R.V. ponúka bohatý sortiment kvalitnej podvesnej výzbroje ako doplnkovú produkciu.  

Čo sa týka dostupnej literatúry, tak jednym z lepších výberov je dvojdielna monografia MiG-21 od vydavateľstva Jakab, ktorá sa venuje československým migom. 

Počas stavby bude veľmi užitočným pomocníkom Walkaround MiG-21 Fishbed part 2 vydavateľstva Squadron Signal. Táto časť sa venuje tretej generácii fishbedov, teda verziam MF a bis. Sústreďuje množstvo fotografií detailov a formát tejto knižky nezavadzia na pracovnom stole.

Pred záverom tohoto pohľadu do krabičiek ešte drobné obrázkové porovnanie s kitom MiG-21bis od Zvezdy. Prečo práve s týmto kitom? Do vydania R.V. MiG-21MF/MFN bol určite Zvezda kit bisky nejdostupnejším spôsobom ako sa dostať k sedemdesiatdvojkovej verzii MF, napr. s použitím Quickboost rezinovej sady QB72231. Teda niekoľko spoločných fotiek pre porovnanie úrovne povrchových detailov a niektorých ďaľších detailov ako brzdné štíty, kryty podvozkových šachiet, podvozkových nôh, atď.


Záver:

Nebolo mojim cieľom hodnotiť tvarovú presnosť kitu, to prenechám na fundovanejších odborníkov, ktorý s daným typom aj strávili kus svojej kariéry a majú ich dobré zapamätané. Môžem len vyjadriť svoj súkromný názor, aj to len na základe skoro dokončených verzií SMT od R.V., jednej dokončenej KP a jednej dokončenej Fujimi vo vitrínkach a na sucho postavenej bisky od Zvezdy, že v porovnaní s  nimi sú R.V. tvarovo na tom najlepšie. Veľmi rád si však tiež počkám na fundovanejšie informácie a argumenty z tejto oblasti.

12EUR za Zvezdu, alebo 19EUR za R.V.?
Viem, že cena kitu býva pre mnohých priaznivcov sedemdesiatdvojek jednym z najpodstatnejších parametrov pri výbere konkrétneho výrobcu želaného typu (ak je teda vôbec na výber...). Ak dám bokom absolútny výber podľa ceny, teda rôzne tretie kopie, druhých derivátov pôvodného KP kitu, ktoré sú občas v ponuke za 2-3EUR a z druhej strany dám bokom predražené a nie ľahko dostupné MiG-21 od Fujimi, tak v cenovom porovnaní mi ostáva MiG-21bis od Zvezdy a MiG-21MF od R.V. Síce porovnávam verzie Bis a MF, ale sú to z pohľadu modelárskeho príbuzné verzie z jednej generácie MiG-21...okrem toho R.V. bude ponúkať aj Bis, kde zrejme cenové hladiny budú zrovnateľné. 

Tu hneď na začiatku z pohľadu ceny vyhráva Zvezda, lebo sa predáva za cca. 12-13EUR a R.V. kit za cca. 19-20EUR. Ak však porovnáme samotný obsah kitu, výsledok cenovej výhodností môže byť iný. R.V. kit obsahuje sadu PE dielov a sadu rezinových dielov. Porovnateľná rezinová sada, čo do obsahu a kvality, sa ponúka  ako aftermarket produkt pre 1/72 SU-7BM za  cca 11EUR. Teda ak by som si túto sadu kúpil ako aftermarket doplnok ku kitu Zvezda, dostanem sa na cenovú úroveň 23EUR. Už ani ďalej nezaratávam PE sadu a z pohľadu obsahu kitu začína byť R.V. cenovo zaujímavejší. Je to však stále len jednoduché cenové porovnanie, nič viac a nie každy potrebuje reziny, naopak iní privítajú čo najviac doplnkov ...

Aká je stavebná náročnosť kitu? 
Zatiaľ som sa nepustil do stavby týchto kitov, ale dokončujem stavbu predchádzajúcej verzie SMT. Keďže sa kity líšia len novým trupom, môžem tvrdiť, že obtiažnosť stavby bude totožná. To znamená, že stavba bude prebiehať bez veľkých problémov, pričom treba byť pozornejší v následujúcich bodoch:
  • spracovaie a lepenie predného prstenca k trupu (pozor na nechcenú deformáciu tvaru predku)
  • prilepenie uchytení výškových kormidiel k trupu. Pozor na dodržanie geometrie  (neexistencia vodiacich kolíkov) a začistenie, príp. zatmelenie spoja
  • prilepenie krídel k trupu. Tiež pozor na geometriu, tiež neexistujú vodiace kolíky alebo plôšky. Spoj  bude však dostatočne pevný a netreba sa zaoberať jeho dodatočným spevňovaním napr. pomocou mosadzných trubiek (ako som to robil ja pri stavbe SMT)
  • kyslíkové fľaše treba mierne zvrchu zbrúsiť, aby diely č.45 a 46 správne po nalepení splynulí s povrchom krídel do jednej roviny.

Klady kitov MiG-21MF/MFN:
+ prevedenie povrchu (kvalita paneláže, povrchových detailov)
+kit je kvalitne onitovaný
+ostrosť a čistota detailov (podvozkové nohy, kolesá, podvozkové šachty, vnútorné profily   krytov podvozkových šácht a brzdiacich štítov
+prevedenie kokpitu a podvozkových šácht
+kompletná výtoková tryska
+bohatý výber markingov

Zápory kitov MiG-21MF/MFN:
- kit neobsahuje prídavné nádrže, ani podvesnú výzbroj
- kit neobsahuje popisky
- pitotová trubica, ktorá je často v rámčeku zlomená


Na trh sa dostal momentálne najkvalitnejší 1/72 kit MiG-21MF. A tu na záver s radosťou konštatujem, že pri tejto kvalite oboch kitov nás čaká ešte nejedno ďalšie skvelé prekvapenie na tému MiG-21 od R.V. 

2 komentáre:

  1. Právě dokončuji stavbu tohoto modelu MiG-21 MF od RV a nemohu plně souhlasit s Vašim tvrzením.
    Prvně špatný tvar přídě modelu, který se nepatřičně zužuje, i když prstenec je vskutku v pořádku.
    Podruhé obdobný problém u výtokové trysky a také uchycení VOP, kde jsem musel tmelit a nastavovat plastem.
    Absolutně nepasující, i když pohledově krásné brzdící štíty - rozhodně se musí nechat otevřené!
    Chybná geometrie křídla vůči trupu, jasně patrná u špatného napojení hlavní podvozkové šachty!
    Chybějící naznačení pozice plůtků na horní ploše křídla a zbraňových závěsníků - nutnost dohledat a rozměřit.
    V návodu chybně naznačené umístění plechových dílků u nasávačů pod kabinou (v poloze nad otvory, mají být pod nimi).
    Zcela chybná sedačka - moc úzká.
    Stavbě nepomůže ani absence jakéhokoliv upevnění resinového kokpitu do trupu a také tam nepasuje úplně ideálně, hlavně zadní přepážka a kryt palubní desky...
    To jen v rychlosti.
    ŠP

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Step-by-step:

    http://lietadielka.blogspot.fr/search/label/MiG-21MFN

    OdpovedaťOdstrániť