Hneď na začiatku roka pribudla do môjho kitníka dlhoočakávaná reedícia od Hasegawy. Osobne odhadujem, že s predajom tejto limitky-dvojkitu nebude žiadny problém a rýchlo zmizne. Veď naposledy tento kit bol vydaný, tiež len ako limitka, v júli 2004 (Spitfire Mk.VIII U.S.Army Air Force)! Odvtedy je tento model v bežnom predaji veľmi ťažko dostupný, snáď len nejaké zabudnuté kusy, v zabudnutých predajniach. Mne sa napr. nejakým zázrakom podarilo kúpiť limitku Spitfire Mk.IX „European Aces“ v trenčianskom modelárstve "u Smika"ešte v lete 2007! Ale to som mal obrovské šťastie! Osobne mi situácia okolo Spitfire Mk.IX/VIII v 1/72 od Hasegawy pripomína podobnú situáciu s F-111 od toho istého výrobcu. Teda stále najlepší kit daného typu je dlhé roky výrobcom držaný pod zámkom, aby potom vyhodil na vyhladovený trh nejakú limitovanú produkciu, za cenu prispôsobenú dopytu. Žiaľ, aj po vydaní dlhoočakavánej novinky Spitfire Mk.IX od Airfixu, považujem tento hasegawácky kit za najlepší základ pre stavbu Spitfirov Mk.VIII\Mk.IX v 1/72 a to aj napriek niekoľkým tvarovým chybám, ktoré ale nepovažujem za zásadné.
Osobne by som radšej privítal tento dvojkit v prevedení Mk.IX, ale v podstate aj táto verzia sa dá jednoducho využiť na stavbu deviatok. Podstatný diel, pevné zadné koliesko je súčasťou hlavného rámčeka B, teda je aj v tomto balení. Znamená to, že prakticky bez úprav sa dá postaviť Sptifre Mk.IX niektorých sérií. Napríklad spit DU-N (ML296) P/O Ota Smika z 312 sq., alebo spit RY-A (ML148) F/Lt Jaroslava Dobrovolného z 313.Sq RAF. Teda sú to deviatky s väčším vstupom vzduchu do karburátoru na spodnej časti trupu a so zväčšeným smerovým kormidlom. Ak chcem postaviť Spitfire Mk.IX Ota Smika NN-N (MJ291) z doby invázie, musím riešiť výmenu smerového kormidla za staršiu, menšiu verziu. Teda využiť zvyšný diel z predchádzajúcich edícií tejto stavebnice, ale pokúsiť sa využiť resinový diel od Quickboost 72247, ktorý je určený pre Airfix kit, ale nemal by byť problém s jeho použitím aj na gawe. Súčasťou tohoto dvojkitu nie sú ani koncové oblúky skrátenej verzie krídla, ani spodný kryt motora so starším a menšim vstupom vzduchu do karburátora, ktoré mali prvé verzie Mk.IX (r.1942-43), čo bude asi najväčší limit pri výbere vhodenej verzie Mk.IX.
Na obrázku sú všetky diely, ktoré sú súčasťou balenia predchádzajúcich hasegawáckych Mk.IX krabičkových verzií, ale ktoré, žiaľ, nie sú v tejto limitke. Mne zostali z predchádzajúcej stavby tohoto kitu v roku 2002. Konkrétne, zakončenia skrátených verzií krídel LF, staršie menšie smerové kormidlo, spodný kryt motora s prvou menšou verziou vstupu vzduchu do karburátora:
Pri výbere konkrétneho Spita IX treba samozrejme brať do úvahy okrem uvedených detailov aj typ výfukov, diskov kolies, horného krytu motora, typ krídel atď. Ale to už je mimo možností tohoto Hasegawa kitu a treba to riešiť nákupom doplnkov, resp. prestavbami.
Tento dvojkit zvyšuje počet hasegawáckych spitov v mojom kitníku na 5. Doteráz som si 3ks nastrádal z doby, keď ešte ako tak boli dostupné (z toho 2 Mk.IX a 1 Mk.VIII), a plus k tomu som jednu deviatku už zlepil. Z týchto piatich plánujem, že minimálne budú 4ks postavené ako Mk.IX a z toho minimálne 3ks československých pilotov.
Postupne dokupujem potrebné doplnky, pokiaľ sú ešte na trhu. Hlavne Eduard často vyraďuje zo svojho katalógu 1/72 lepty pre nezáujem, keďže sedemdesiatdvojkári, na rozdiel od priaznivcov 1/48, preferujú nízku cenu pred kvalitou a sú škrblíci :D
Niekoľko aršíkov nálepiek pre Spitfire Mk.IX. Určite chcem postaviť NN-N Ota Smika a RY-A Jaroslava Dobrovolného. Na to využijem aršíky MPD, no presnejšie, využijem z nich aspoň časť, čo sa bude dať...
Nad ostatnými budem ešte rozmýšľať. Napr. veľmi vydarený aršík 72003U "Bodenplatte" od DP Casper ponúka marking až na 3 deviatky a jednú Mk.XVI so skrátenými krídlami zo západnej fronty. Alebo aršík Eagle Cals EC116 ponúka pre zmenu markingy a kresbičky na kanadské deviatky so starším prevedením vstupu vzduchu.
Na výber je teda množstvo možností atraktívnych markingov na deviatky z europského bojiska. Momentálne je aj k dispozícii limitka veľmi slušného kitu. Po vydaní polohračky od Airfixu ani nepredpokladám, že niektorý výrobca sa pustí do prípravy nového kitu Mk.IX. Mohol by prekvapiť Dragon so svojim brandom Cyber-hobby, alebo Tamiya so zmenšeninou 1/32...no ale nežijeme v rozprávke :)
Na záver, moja stavba hasegawackého Spitfire Mk.IX z roku 2002. Je to už poriadna vykopávka s množstvom chýb...ale ako dôkaz, že z tohoto kitu sa dá urobiť tvarovo pekný a vierohodný Spitfire Mk.VIII alebo Mk.IX to snáď postačí.
Na obrázku sú všetky diely, ktoré sú súčasťou balenia predchádzajúcich hasegawáckych Mk.IX krabičkových verzií, ale ktoré, žiaľ, nie sú v tejto limitke. Mne zostali z predchádzajúcej stavby tohoto kitu v roku 2002. Konkrétne, zakončenia skrátených verzií krídel LF, staršie menšie smerové kormidlo, spodný kryt motora s prvou menšou verziou vstupu vzduchu do karburátora:
Edit: Quickboost urobil rozumné rozhodnutie a vydal alternatívny resinový diel k tomuto kitu QB72258, spodnú časť krytu motora s pôvodným menším vstupom vzduchu do karburátora. Teda ak niekto nemá zvyšky z predchádzajúcej stavby a chce postaviť skorú verziu Spita IX, poradí si ľahko kúpou tohoto resinu.
Pri výbere konkrétneho Spita IX treba samozrejme brať do úvahy okrem uvedených detailov aj typ výfukov, diskov kolies, horného krytu motora, typ krídel atď. Ale to už je mimo možností tohoto Hasegawa kitu a treba to riešiť nákupom doplnkov, resp. prestavbami.
Tento dvojkit zvyšuje počet hasegawáckych spitov v mojom kitníku na 5. Doteráz som si 3ks nastrádal z doby, keď ešte ako tak boli dostupné (z toho 2 Mk.IX a 1 Mk.VIII), a plus k tomu som jednu deviatku už zlepil. Z týchto piatich plánujem, že minimálne budú 4ks postavené ako Mk.IX a z toho minimálne 3ks československých pilotov.
Postupne dokupujem potrebné doplnky, pokiaľ sú ešte na trhu. Hlavne Eduard často vyraďuje zo svojho katalógu 1/72 lepty pre nezáujem, keďže sedemdesiatdvojkári, na rozdiel od priaznivcov 1/48, preferujú nízku cenu pred kvalitou a sú škrblíci :D
Niekoľko aršíkov nálepiek pre Spitfire Mk.IX. Určite chcem postaviť NN-N Ota Smika a RY-A Jaroslava Dobrovolného. Na to využijem aršíky MPD, no presnejšie, využijem z nich aspoň časť, čo sa bude dať...
Nad ostatnými budem ešte rozmýšľať. Napr. veľmi vydarený aršík 72003U "Bodenplatte" od DP Casper ponúka marking až na 3 deviatky a jednú Mk.XVI so skrátenými krídlami zo západnej fronty. Alebo aršík Eagle Cals EC116 ponúka pre zmenu markingy a kresbičky na kanadské deviatky so starším prevedením vstupu vzduchu.
Na záver, moja stavba hasegawackého Spitfire Mk.IX z roku 2002. Je to už poriadna vykopávka s množstvom chýb...ale ako dôkaz, že z tohoto kitu sa dá urobiť tvarovo pekný a vierohodný Spitfire Mk.VIII alebo Mk.IX to snáď postačí.
Pavol, zajímavý výčet doplňků, díky za něj. K tomu zkrácenému vstupu vzduchu ke karburátou - k tomu je určen díl Quickboost www.quickboost.net/Obrazky/72258.jpg. Tím by měl být největší problém klasické starší devítky vyřešen, snad se nepletu. Jirka z Hranic
OdpovedaťOdstrániťAhoj,
OdpovedaťOdstrániťďakujem za info! Myslím, že to je dobrý nápad zo strany QB. Doplnil som túto informáciu do textu článku, nech to je na očiach :)
Palo