nedeľa 14. júla 2013

Su-7BM Fitter A, Modelsvit 1/72


V poslednom, 19. čísle Modelář Extra je vydarená monografia venovaná Su-7 od Jirku Broža. Tá ma inšpirovala vybrať z kitníka túto minuloročnú novinku a trocha sa jej povenovať. Bola to taká zvláštna novinka...bez ohlásenia sa objavila a rovnako rýchlo aj zmizla z trhu a to tak rýchlo, že naši domáci predajcovia ani nestihli zareagovať (až na výnimku)... Trocha je to pre mňa záhada, prečo Modelsvit vydal tento kit v tak obmedzenom množstve a každopadne aj poučenie pre chvíľu, keď sa rovnako bleskovo objaví a zmizne verzia BKL.

Kit je zabalený v zhora otvárateľnej krabičke, všetky rámčeky sú zabalené spolu v jednom v sáčku. Farebné kresby markingov a nálepky sú zabalené v euroobale...celkom originálne, ale účelné.


Kit obsahuje až 8 plastových rámčekov a 1 číry rámček. Dohromady až 130 dielov (údaj výrobcu).

Čiernobiely manuál vo formáte A4 je výborne prehľadný a nebude nijak brzdiť stavbu.

Kit ponúka 6 možností sfarbenia, 3x letectvo ZSSR, 2x letectvo ČSSR a 1x poľské letectvo.  Priaznivci československého letectva však budú sklamaní formátom a veľkosťou čs výsostných znakov, ktoré bude nutné nahradiť. Tiež formát číslic nie je zrovna presvedčívý...Už povinnou výbavou súčasných 1/72 kitov sú aj popisky, ktoré samozrejme tento kit obsahuje a sú aj celkom použiteľné.

Pohľad na rámček A s polovičkami trupu. Milo ma prekvapila slušná úroveň paneláže a detailov. Miestami bude treba zvýrazniť linku a podobne, ale po tomto kite ma už nič neprinúti prerývať SU-7 od KP:

Pohľad na rámček B s výškovými kormidlami a spodnými časťami krídel:

Pohľad na rámček C so smerovým kormidlom a vrchnými polovičkami krídel. Linky paneláže a krytky sú rovnako pekne spracované ako v prípade trupu. Dno hlavných podvozkových šachiet má dostatočne znázornenú svoju štruktúru. Tiež je myslené na bočné steny týchto šachiet, čo spolu dáva slušný základ na ďalšie vydetailovanie podvozkových šachiet.

Pohľad na rámček D. Slušné spracovanie sacáku, výtokovej trysky, predného prstenca a bočných stien kokpitu.

Pohľad na rámček E s ďalšími súčiastkami, ako sú podvozkové nohy, kolesá, prístrojová doska a sedačka. Šachta pre predný podvozok je dostatočne hlboká a vybavená základnými detailami. Tento rámček obsahuje jej dno, prednú a zadnú stenu. Bočné steny sú súčasťou vane kokpitu z rámčeka C.

Pohľad na rámček F s troma prídavnými nádržami, zbraňovými závesníkmi a A-bombou IAP-500 .

Pohľad na rámček H s ďalšími detailami, hlavne tiahla do podvozkov a nasávacie otvory na trup.


Pohľad na rámček G s vozítkom pre bombu IAP-500:

Pohľad na rámček J s čírimi dielmi. Žiaľ, prekryt kokpitu nie je delený a je trocha hrubý.

Aké dostupné doplnky by sa dali použiť na tento kit? Pavla vydala rezinový kokpit s prednou podvozkovou šachtou C72113. Osobne však uvažujem o použití originál kokpitu, ktorý svojpomocne vydetailujem. Z tejto sady využijem len sedačku KS-3, ktorá sa dá zakúpiť samostatne ako S72005. Určite za zváženie tiež stojí použitie vacu prekrytu V72-101.

Pavla ponúka aj predný kužel U72101, ale neviem, nakoľko zámena za originál v kite by bola prínosom. Je to na individuálnom zvážení. Veľmi užitočnou investíciou však bude kúpa niektorého z troch aršíkov nálepiek pre československé SU-7BM od LF Models, ktoré korigujú nedostatok nálepiek v kite a tiež ponúkaju tri dvojičky celkom zaujímavých markingov. Okrem toho sú súčasťou každého balenia rezinové kolesá. Ja som si zaobstaral tieto dva so zámerom, že jedna SU-7 bude NMF a druhá kamuflovaná.

Čo sa týka výzbroje, tak okrem nevyhnutných prídavných nádrží je na výber množstvo alternatív, ktoré sa dajú vyskladáť pomocou rezinovej výzbroje od RV Aircraft. Teda ak neplánujem suchára v úlohe atómového bombardéra, to by som si vystačil s IAP-500 v kite...

Vydanie ďalších doplnkov, ako napr. leptaných sád, osobne moc nepredpokladám, keďže tento kit bol len krátkou predajnou epizodkou. Pritom ani na takú trválku na trhu, ako  je Su-7BKL od KP, doteraz nič nevzniklo. Sucháre sú proste trvalo na okraji záujmu výrobcov kitov a tým aj doplnkov aj keď boli významnou súčasťou povojnového československého letectva. 

Som šťastným majiteľom dvoch krabičiek tohoto kitu a som rád, že som sa k ním vôbec dostal. Na pohľad je to skutočne sympatický kit s množstvom detailov, a výborným základom na ďalšie detailovanie (vypracovaný sacák, výtoková tryska, kokpit a podvozkové šachty). 

Budeme musieť striehnuť a neváhať s nákupom verzie BKL od Modelsvitu, ak sa vôbec ešte objaví... No číňania tento typ zrejme nevyrobia, u nich nelietal. A indovia kity nenavrhujú, tí lisujú Airfixy :) A českí výrobcovia sa neúnavne venujú menšinovým a neznámym typom, prípadne prototypom a bludom, ktoré ani nikdy nelietali. Teda už na iné čas neostáva. Na druhej strane chápem, že Su-7 môže byť chápaný ako celkom nudná rúra, no určite nie pre priaznivcov čs letectva. Snáď RV Aircraft by mohol po MiG-23 a MiG-21 :) Ale všetko by bolo v podstate už OK, keby tento vydarený kit bol trocha dlhšie v predaji ako len niekoľko týždňov.

5 komentárov:

  1. " A českí výrobcovia sa neúnavne venujú menšinovým a neznámym typom, prípadne prototypom a bludom, ktoré ani nikdy nelietali. "
    A co brání Slovenským výrobcům ,aby udělali perfektní kit Su-7 ? Když bude kvalitní,rád si ho koupím....

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Slovenskí výrobcovia kitov :D :D :D...dám radšej prednosť českým. Tí sú na svetovej špici, myslím to úprimne, Tak SU-7 radšej od niektorého z nich :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahojte, mam zaujem o tento model. Viete mi poradit ?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Táto verzia BM je beznádejne vypredaná. Ale niekde som čítal, že by mala byť reedicia tohoto kitu v 2014.

    OdpovedaťOdstrániť