Tento kit ma základ v skoro 25 ročných výliskoch F-5E od Italeri. Italerka prepracovala pôvodné formy klasickej verzie F-5E do podoby modernizovanej švajčiarskej verzie. Hlavnými vonkajšimi zmenami tejto verzie sú nový plochý žraločí radom (flat shark nose) a predĺženie koreňa nábežnej hrany krídel (tzv. LERX, Leading Edge Root Extension). Pre mnohých môže byť tento kit sklamaním, určite nie je na úrovni súčasnej doby, hlavne pozitívnym vyhotovením paneláže. Na druhej strane, kit je obrysovo presný a žiaľ, nič lepšie na tému F-5 v 1/72 doteraz ani nevzniklo. Pre mňa, ako veľkého priaznivca moderny letectiev európskych štátov, je tento kit veľmi zaujímavým, hlavne vďaka spomenutým dodatočným úpravam do podoby "alpského žraloka tygrieho"
Kit bol vydaný v roku 2002 a v ponuke bol len krátku dobu. Momentálne je v klasickom predaji už nedostupný. Osobne som sa tiež dosť pozde zobudil. Vlastnil som pôvodný kit F-5E a nejaké rozdiely po modernizácii som ani nevnímal. No došlo mi to, až keď rakúske letectvo si v roku 2004 na prechodnú dobu prenajalo 12ks týchto alpských žralokov z dôvodu preklenutia obdobia medzi vyradením Drakenov a zavedením Typhoonov. Našťastie, vďaka pomoci zo strany Bornitu, som sa k tomuto kitu dostal ešte 5 rokov po jeho vydaní...
Krabička obsahuje 2 rámčeky dielov z bieleho plastu a 1 rámček priehľadných dielov. Paneláž je pozitívna, krídla sú riešené vcelku s hornou polovicou trupu, čo je veľká výhoda vzhľadom na konštrukciu draku tohoto lietadla.
K dispozícii sú dva veľké aršíky nálepiek pre jeden stroj Patrouille Suisse a jeden stroj Tiger Meet nazvaný "Sina Cat".
Pohľad na rámček A. Horná polovica trupu s krídlami je už oddelená z tohoto rámčeka:
Kvalita detailov je vzhľadom na čas vzniku stavebnice obstojná. Bočné panely kokpitu majú znázornené ovládacie prvky, k dispozícii je pekná prístrojová doska a vnútorné strany krytov podvozkových šachiet a brzdiacich štítov sú štruktúrované. Tiež podvozkové nohy a kolesá sú obstojné. Ochranné kryty ústia výstupných trysiek sú pri pohľade zozadu dostatočné tenké, avšak samotné samotné ústia vo vnútri krytov nie sú vôbec riešené. Tie treba dorobiť, alebo jednoducho to zakryť. Podobný problém je so sacákmi, ktoré bude treba úplne nanovo vyrobiť, alebo ich tiež zakryť FODmi.
Pohľad na rámček B. Spodná časť trupu je už oddelená od rámčeka:
Sedačku bude lepšie nahradiť nejakým resinom, napr. od Pavla Models. Výhodou je dostatočne hlboká šachta predného podvozku. Šachty hlavných podvozkov nie sú plytké, ale ani dostatočne hlboké. Je teda na zváženie, či to akceptovať, alebo sa pustiť do náročnej prerábky. Osobne si ani moc neviem predstaviť prehĺbenie krídelných častí týchto šachiet...Ponúkaná výzbroj je minimálna. K dispozícii sú 3 prídavné nádrže, 1x podtrupová a dve podkrídlové. V rámčeku sú dve karikatúry na tému Sidewinder AIM-9P, tie však bude lepšie nepoužiť a nahradiť ich niečim lepším z nejakej výzbrojnej sady (AIM-9P alebo L). S výzbrojou to ale netreba preháňať. Myslím, že švajčiarske tigre môžu niesť Mavericky, ktoré zdedili po Hunteroch, ale najčastejšie sú vidieť s podtrupovou nádržou a dvojicou AIM-9P na koncoch krídel, teda úplne bez závesníkov pod krídlami.
Pohľad na číre diely:
Alternatívy sfarbenia, ktoré sú ponúkané v krabičke mi vôbec nevyhovujú. Preto ma potešilo vydanie aršíka od IPMS Austria, z ktorého sa dá zostaviť marking akéhokoľvek stroja z výzbroje rakúskeho alebo švajčiarskeho letectva. Aršík obsahuje aj kompletné popisky a symboly všetkých útvarov, ktoré tygre používajú, resp. používali. Popisky a symboly sú dostatočne ostré. Aršík bol vytlačený Propagteamom.
Súčasťou balenia je aj 16 stránkova brožúrka s dvojjazyčným textom (german/english) a s kvalitnými walkaround fotkami.
IPMS Austria potešili aj s vydaním kompletného resin kokpitu pre švajčiarske tigre:
K dispozícii mám ešte aj obstarožný set 72081 od Eduarda , ktorý však už nie je v aktuálnej ponuke firmy. Je však stále v ponuke lacný zoom SS168, ktorý obsahuje dostatočné množstvo detailov.
Je jasné, že tento kit už dávno nespĺňa kritéria súčasnosti. Ešte trocha naivne očakávam, že sa na túto tému objaví niečo z Ázie...Ale žiaľ, aj Tiger patrí medzi výrobcami dlhodobo ignorované typy v 1/72, podobne ako ikona dlhodobej ignorácie- Mirage III. Ale aj tento kit po prerytí paneláže, spolu s doplnkami, ktoré som postupne nastrádal, je slušným základom na stavbu. Najväčší problém bude s riešením výtokových trysiek. No pre mňa osobne je to naozaj zaujímavá predloha, ktorá stojí za námahu.
Zaujímavé linky k téme:
Touchdown Aviation (kvalitné fotografie)
hercules-militr.blogspot.com (kvalitné fotografie)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára