Ďalšia typovo veľmi zaujímavá novinka-shortrun, tentokrát od českej firmy Valom. Obsah kitu je celkom slušne chránený v pevnej, zvrchu otvárateľnej krabičke. Výlisky sú zabalené v sáčku, ďalšie drobností ešte v extra sáčkoch. Model obsahuje jeden hlavný rámček dielov zo šedého plastu, číry prekryt kokpitu, výzbrojný miniset, resinovú sedačku, malý leptík, aršík nálepiek a manuál s farebnými schémami kamufláźi a markingov. Teda obsah kitu je naozaj bohatý a umožňuje postaviť kvalitný model bez ďalších doplnkov.
Kit No.72060 ponúka dva markingy:
1. Armée de l'Air, L'EC 2/4 "La Fayette"
2.Chel Ha'Avir, 113 squadron
Nálepky majú kvalitnú tlač, dokonca aj úzke žlté lemy francúzskych kokárd sú bez posunu, čo sa nie vždy zadarí všetkým, aj renomovaným výrobcom...napr. som bol nepríjemne prekvapený posunom žltých lemov FR znakov v aršíku Xtradecal (vyrobený Cartografom) pre F-100D. Aršík v kite je teda na jednotku a je vytlačený BOA Agency.
Niekoľko detailnych pohľadov na hlavný rámček dielov:
Prekvapením je kompletne onitovaný drak. Je to už minimálne druhý kit-shortrun v tomto prevedení, čo som osobne videl tento rok ako novinku. Prvým je MiG-23 od RV. Môže to byť kontroverzná inovácia a trend výrobcov...mne sa to však celkom pozdáva, pokiaľ to bude v kvalitatívnom prevedení ako v prípade tohoto kitu. Paneláž je samozrejme negatívna, dostatočne ostrá a hlboká. Pre porovnanie s reálnym povrchom stroja som prilepil zopár fotiek povrchu Ouragana, ktoré som urobil v múzeu v LeBourget. Je na osobnom zvážení každého, či nity na povrchu kitu bude akceptovať, alebo nie. Osobne ich nechám tak, ako sú...
Pohľady na koleso, podvozkovú nohu a vnútorné steny krytov prednej šachty. Pri detailnom pohľade je predné koleso dosť nevydarené. Pri reálnom pohľade bez zoomu to nevyzerá tak strašne a tiež koleso bude čiastočne skryté vidlicou. ale aj tak by som si vedel predstaviť resinovú alternatívu...
Pohľady na nohy, kolesá a kryty podvozkových šachiet hlavného podvozku. Hrubé protisklzové ramená na podvozkových nohách sa dajú nahradiť peknými dielmi z pridaného leptu.
Pohľad na časť šachty hlavného podvozku, ktorá je riešená samostatným dielom. Pôsobí však veľmi zjednodušene, navyše vonkajšie častí (smerom od trupu) podvozkových šachiet nie sú nijak riešené, pričom by mali mať bočné steny. Každý detailista určite popracuje na týchto šachtách, ktoré nie sú zrovna vydarenou časťou kitu.
Dva diely výtokovej trysky považujem za najslabšiu časť kitu. Určite by sa zišlo resinové riešenie, ale v tomto prípade asi ťažko niečo špeciálne vznikne. Samotný diel bude nutné doslova vydolovať z rámčeka. Tryska nie je až tak viditeľná záležitosť, ale osobne budem hľadať riešenie, ako ju vylepšiť, alebo ešte lepšie, nahradiť. Možno niečo doma nájdem na "šrotovisku", čo bolo poháňané RR Nene.
Vydarenejšou časťou kitu je riešenie prednej podvozkovej šachty a výstrelné kanály štyroch 20mm kanónov. Predná podvozková šachta je dostatočne hlboká, stačí doplniť zopár detailov:
Kokpit je riešený celkom bohato. Podlaha, extra bočné steny, leptaná prístrojova doska, knipel a resinová sedačka. Je to dobrý základ pre ďalšie vylepšovanie, napr. kabeláž, ovládacie prvky,.... Myslím, že kokpit predstavuje tú lepšiu časť kitu.
Pohľad na riešenie deliacej prepážky sacáku. Jej vnútorná strana je zároveň časťou prednej podvozkovej šachty. Na čelo prepážky bude nutné dorobiť zopár detailov, vrátane pitotovej trubice. Ako sadne táto prepážka do trupu a koľko bude nutné tmeliť aby sa dosiahol prechod, aký je jasný z fotky reálneho stroja, je dosť otázne.
Kit dáva možnosť otvorenia brzdných štítov na bokoch trupu:
Pohľad na výzbrojný miniset. Tento rámček je v kite dva krát:
Leptík s pútacími pásmi, protisklzovými ramenami na podvozkové nohy, prístrojovou doskou a pedálmi. Resinová sedačka SNCASO E-86 je skutočne vydarená a bude ozdobou modelu.
Číry prekryt kokpitu je žiaľ nedelený, aj napriek tomu, že kit ponúka celkom slušne vybavený interiér. Jeho hrúbka, v prípade prerezania do otvoreného stavu, je na hranici akceptancie. Rámček obsahuje ešte strelecký zamierovač do kokpitu.
V očakávaní tohoto kitu som si v múzeu Le Bourget zakúpil publikáciu z edície Historie&Collections. Síce text je kompletne vo francúzštine, ale nájde sa tam dosť užitočných obrázkov pre stavbu. Dvojdielna monografia s kvalitným výkresom vyšla v L+K 1984 č.23 a 24. Táto monografia bola bez zmien nanovo vydaná v L+K 2002 č.17 a 18.
Monografia z edície Historie&Collections:
Monografia v L+K so slušným výkresom:
Až na niekoľko nepríjemností (výtoková tryska, nedoriešené šachty hlavného podvozku, predné koleso), ktoré však nie sú fatálne, je tento kit na pohľad veľmi sympatický. Dúfam, že rovnako dobré, ako vyzerá po rozbalení, pôjde aj dohromady. Ouragan je jet prvej generácie, teda jednoduchá konštrukcia. To je predpokladom, že stavebne to bude zvládnuteľné. S radosťou konštatujem, že to ide správnym smerom! Po Ouragane sa prevdepodobne dočkáme Super Mystere od AZ model a možno niekedy aj od MPM. No pomaly sa to blíži v čase k Mirage III, ktorá zatiaľ nemá v 1/72 zastúpenie, adekvátne jej významu...Francúzske jety žiaľ nie sú zaujímavým artiklom pre mainstreamových výrobcov. Jedinou výnimkou je Rafale od Hobby Boss. Preto sedemdesiatdvojkový Ouragan od Valomu si určite nájde veľa spokojných majiteľov, či už len ako ďalšia položka do kitníka, alebo nakoniec aj na reálnu stavbu :)
Kompletná galéria fotiek stroja z Le Bourget, ktoré som použil v tomto článku, je dostupná v Picasa galérii
Za vzorok ďakujem sám sebe, preto sa cítim pri písaní tohoto príspevku slobodne.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára