Pretože som rozbehol stavbu "Wimpeyho X" s/n HZ268 (Z) z 311.Sq, tak som si vygooglil zopár informácií o veliteľovi posádky tohoto konkrétneho stroja, F/O Metoděja Šebelu, DFC. A nebol to ani veľký problém. Konkrétne na stránke mestskej časti Praha 14 je spracovaný jeho zaujímavý životopis.
Na tejto stránke je uvedený aj popis najznámejšej akcie "Wimpeyho", ktorý je predlohou mojej stavby, a jeho posádky. Za tento let záiskal F/O Metoděj Šebela vysoké britské vyznamenanie DFC:
Určitě nejproslulejší z nich se stala akce, kterou podnikl 10. dubna 1943, tedy krátce po opětovném návratu do operací. Se svým Wellingtonem Mk.X HZ268 (Z) se tehdy zúčastnil útoku na italský blockade-runner Himalaya (6240 BRT), snažící se z přístavu Bordeaux proniknout do nitra Atlantiku, aby ze vzdáleného Japonska dopravil zpět strategicky důležité suroviny. O tom, jakou důležitost německé velení celé akci přikládalo, nejlépe svědčí skutečnost, že Himalayu na cestě do nitra Atlantiku doprovázelo celkem šest po zuby ozbrojených plavidel.
Námořní flak patřil k snad ještě obávanějším nežli ten pozemní a potvrdilo se to i nyní. Hned na počátku zteče Němci útočícímu Šebelovi vyřadili jeden motor, což bylo zcela legitimním důvodem k urychlenému opuštění místa boje. Šebela však - ke zděšení Němců, ale i ostatních druhů na palubě, ale i k nadšení nadřízených - v útoku pokračoval. Za tuto bezmála sebevražednou akci si vysloužil velice ceněný Záslužný letecký kříž (DFC).
"...Jakmile F/O Šebela spatřil svůj cíl, dostal se do prudkého a velmi přesného ohně protiletadlové palby jednoho z torpédoborců," pravilo se v citaci k jeho udělení. "Levý motor Šebelova letounu byl zasažen do karburátoru a magneta. S vyřazeným motorem a ohrožován mohutnou palbou nepřítele podnikl přesto F/O Šebela útok a z výšky 1800 stop úspěšně bombardoval svůj cíl. Ačkoli výsledky bombardování nemohly být pozorovány, je pravděpodobné, že loď zasáhl.
Útok byl proveden se skvělou velitelskou rozhodností, za mimořádně těžkých podmínek bez ohledu na nebezpečí vlastního života. Výkon zasluhuje plného uznání. Po útoku se pak F/O Šebela s těžce poškozeným strojem vrátil na mateřské letiště vzdálené 306 námořních mil, maje schopný pouze pravý motor stroje...
Jako kapitán letounu se F/O Šebela vždy ukázal jako obratný, statečný a ukázněný letec a je mimořádným příkladem všem podřízeným. Jako pilot a jako důstojník F/O Šebela stál vždy na vysoké úrovni ve své osádce i mezi členy celé peruti..." *
* PRO, AIR 2/8969. XC23837. Citace k udělení DFC F/O Metoději Šebelovi.
Žiaľ, F/O Metoděj Šebela, DFC a jeho posádka, ostali nezvestní po akcii, protiponorkovej patrole na Liberatore GR Mk.V nad Biskajským zálivom, dňa 22.10.1943.
Kolorovaná fotka typického Wimpeyho X z Coastal Command bez špeciálnych úprav, teda v podobe ako lietali aj u československej 311.Sq v roku 1943.
Kolorovaná fotka typického Wimpeyho X z Coastal Command bez špeciálnych úprav, teda v podobe ako lietali aj u československej 311.Sq v roku 1943.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára