utorok 9. februára 2010

Mirage F1-CT, Heller 1/72


Nový kit Rafale C od Hobby Boss ma inšpiroval smerom k francúzskym jetom. Tak som sa pohrabál v mojich zásobách kitov, že čo také frantícke držím. Je to niekoľko krabičiek na túto tému a snáď sa niekedy dostanú aj na môj pracovný stôl. Okrem Mirage 2000 (Revell/Italeri), Rafale C (HB) a Super Etendard (Academy), mám aj Mirage F1 CT od Helleru. Tento kit som kúpil v roku 1999, žiaľ, teraz je už z prvej ruky nedostupný. Obsahuje 4 rámčeky dielov zo svetlošedého plastu, 1 rámček dielov z plastu bielej farby a jeden rámček čírych dielov. Práve ten biely rámček má robiť zo základnej stíhacej verzie C, novú útočnú verziu CT. Výber kamufláži a markingov je biedny, presnejšie iba jeden stroj Armée de l'Air. 

Diely zo svetlošedých rámčekov majú pozitívne znázornenie paneláže, doplnkový rámček bielej farby pre zmenu negatívne. Mnoho dielov som už z rámčekov vylámal a nasucho skúšal, ako pasujú k sebe. Preto fotky kompletných rámčekov už nedokážem urobiť. Celý povrch je zrelý na kompletné prerytie paneláže.

Výtoková tryska je priamo z kitu na veľmi slušnej úrovni, vrátane znázorneia lamiel aj z vnútornej strany, čo sa až tak často nevidí

Vaňa kokpitu je biedna, ale aspoň nejaká. To isté platí pre sedačku a predný prístrojový panel. Verím, že sa bude dať použiť resinový kokpit od Pavla Models, aj keď je prioritne vyrobený pre kit od Hasegawy. Ešte som to ale neskúšal.

Diely z bieleho plastu a s negatívnym spracovaním paneláže, pripravené špecialne pre túto krabičkovú verziu CT:

Priehľadné diely sa mi zdajú dosť hrubé, tak je na zváženie, či ich radšej nepretiahnuť acetátovou fóliou.


Ak sa raz pustím do tejto stavebnice, rád by som si urobil španielsku Mirage v celošedom sfarbení. Preto som si zadovážil dekálový aršík od Berna Decals, ktorý obsahuje aj low-vis stencils:


Berna decals má v ponuke niekoľko aršíkov na rôzne verzie Mirage F.1, vrátane aršíka na krabičkovú verziu Mirage F.1 CT vo francúzskych markingoch. Šťastie, že existujú tieto sady, lebo originál nálepky z kitu nie sú moc vydarené. Síce francúzske kokardy maju oddelený červený stred, aby neškúlili, ale ostatný marking a stencils sú dosť neostré a na výsledku by to bolo vidieť.

Tento kit je klasický Heller, teda veru žiadna špička nás nečaká a postaviť z toho slušný model dá určite zabrať. Ale na druhej strane diely stavebnice k sebe slušne pasujú, žiadne zákernosti počas stavby nie sú pre modelára pripravené a verím aj v tvarovú presnosť tohoto kitu. No vlastne som ho úplne do detailu neporovnával s výkresom, iba zbežne, ale je to frantík, pripravený frantíkmi. To akoby som podozrieval KP alebo Eduard, že majú tvarové nepresností na ich L-39 :)...ale v pohode, o nič vážne nejde. Teda kit je z doby, keď sa ešte nie všetko mainstreamové dizajnovalo v Číne a nevznikali obludnosti ala zadok Lightninga F.6 od Trumpeteru (1/72) alebo zadok SU-24 (1/48) od  tých istých majstrov...  Takže na výber toho moc nie je. Snáď iba Mirage F.1C od Hasegawy... Ale po porovnaní oboch kitov som sa rozhodol si radšej ponechať Heller kit a Hasegawy som sa zbavil. Tiež by ju bolo treba prerývať a čo sa týka detailov, je ešte chudobnejšia ako tento Heller.

Teda pre Mirage F.1 v mierke 1:72 platí to isté, ako pre jeho predchodcu Mirage III. Síce je to IMHO atraktívny typ so zaujímavou históriou, ktorý bol, respektíve je stále využívaný veľkým množstvom vojenských letectiev, ale žiaľ, je to frantík a teda nie tak modelárskou obcou vyhľadavaný...Takže výrobcovia radšej chrlia dookola tie isté predlohy, ako napríklad US F-jety alebo FW 190. Ale je to pochopiteľná situácia. Tak snáď niekedy prídu na radu aj tieto francúzske preludy...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára